انواع کنجد خوراکی و خواص آن
تفاوت و خواص انواع کنجد که باید بدانید!
26 اسفند 1400
ادویه همبرگر چیست
ادویه همبرگر چیست و طرز تهیه انواع ادویه همبرگر خانگی و رستورانی چگونه است؟
7 فروردین 1401

رابطه کباب و سماق به عنوان دو یار جدانشدنی! + خواص سماق

سماق چیست و چه خاصیتی دارد؟

آخرین بروز رسانی 9 تیر 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

سماق چیست و چه خواصی دارد؟

آیا می‌دانستید که سماق در رده یکی از ده گیاه آنتی‌اکسیدانی برتر جهان قرار دارد؟ آیا می‌دانستید این خاصیت تنها یکی از ده‌ها خاصیت شگفت‌انگیز ادویه محبوب سماق است؟ سماق این ادویه خوش‌رنگ و ترش مزه حاصل میوه‌های خوشه‌ای درختچه‌های کوهستانی است که در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری رشد می‌کنند که کشور ایران و به طور کلی خاورمیانه و کشورهای حاشیه مدیترانه از مهمترین تولیدکنندگان این گیاه پرخاصیت محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که تقریبا حدود ۲۵۰ گونه سماق در دنیا وجود دارد که بخشی از آن  به شکل خوراکی در آشپزی و بخشی دیگر هم به شکل دارویی و درمانی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بدین ترتیب ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع خواص سماق آشنا کنیم.

سماق چیست؟

خواص سماق در طب سنتی چیست؟

 سماق در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. این ادویه  دارای طبع سرد و خشک است و منبعی غنی از پروتئین، آنتی‌اکسیدان، فیبر، اسید های چرب امگا 3، ویتامین سی و پلی فنول می‌باشد. در واقع می‌توان گفت ۱۰۰ گرم سماق حاوی 6.2 گرم پروتئین، 6 گرم فیبر و 4.7 گرم چربی است.  طبق گفته طب‌شناسان سماق نقش بسیار مهمی در کاهش قند خون دارد  به طوری که طبق تحقیقات اخیر دانشمندان، سطح قند خون مبتلایانی که به مدت یک ماه، هر روز یک کپسول گیاهی سماق به صورت ناشتا می‌خوردند در مقایسه با سایر افراد بسیار کاهش داشته‌است. از دیگر سو سماق دارای مقادیر زیادی ویتامین سی است بنابراین مصرف آن به شکل دمنوش می‌تواند نقش مهمی در چربی سوزی و کاهش وزن داشته باشد، به طور مثال برای لاغری شکم می‌توانید بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق چایی خوری سماق را در آب بریزید و میل کنید. نکته جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد خواص سماق برای معده درد است چرا که این گیاه حاوی مقادیر بالایی تانن است که این ماده سبب تحریک اشتها می‌شود در نتیجه  برای درمان معده درد و زخم معده بسیار مفید است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

این را نیز ببینید: قیمت سماق

دیگر خاصیت مهم سماق تاثیر آن بر استحکام و تقویت لثه‌ها است حتی گفته می‌شود مسواک زدن با سماق موجب سفیدی بیشتر دندان‌ها می‌شود. علاوه بر سفیدی دندان‌ها سماق در جوان‌سازی پوست هم بی‌تاثیر نیست زیرا ویتامی سی موجود در آن به مرور باعث کاهش چین و چروک  پوست می‌شود. به احتمال زیاد شما نیز بسیار شنیده‌اید که مصرف سماق در کاهش چربی موثر است، باید بگوییم که این مطلب کاملا صحت دارد به این دلیل که سماق حاوی آنتی‌اکسیدان است که باعث سم زدایی کبد می‌شود و به درمان کبد چرب کمک می کند. رفع اسهال به خصوص اسهال خونی از دیگر خواص سماق در طب سنتی است بدین ترتیب که برای درمان اسهال مقداری سماق، گشنیز خشک شده و زرده تخم‌ مرغ آب‌ پز را تهیه و میل کنید تا به مرور اثر آن را مشاهده کنید، هم‌چنین مصرف سماق و آب سماق در درمان هموروئید یا  خونریزی بواسیر کاملا موثر و مفید است. کاهش تب، درمان رماتیسم و نقرس، تصفیه خون، رفع غلظت خون، رفع حالت تهوع، جلوگیری از ترشحات زنانه، کاهش درد قاعدگی و … از دیگر خواص سماق در طب سنتی است که نقش مهمی در کمک به سلامت بدن دارد.

بهتر است قبل از مصرف سماق موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • خوردن سماق به شکل تازه باعث مسمومیت می شود پس حتما باید آن را به صورت خشک استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید گونه های زینتی سماق سمی هستند و باعث خارش پوست می شوند.
  • در مواردی خوردن سماق برای کسانی که به انواع آجیل‌ها حساس هستند باعث ایجاد حالت آلرژیک شده‌است.
  • مصرف زیاد سماق برای افراد با مزاج سرد زیاد مفید نیست و بهتر است همراه با گیاهان گرم مصرف شود.
  • در مصرف این ادویه زیاده‌روی نکنید زیرا باعث ایجاد حساسیت می‌شود. 
  • افرادی که از داروهای کاهش کلسترول و یا فشارخون استفاده می‌کنند بهتر است از این ماده گیاهی به اندازه استفاده کنند زیرا مصرف زیاد آن همراه با این داروها ممکن است موجب افت ناگهانی فشارخون و … گردد. 

رابطه کباب و سماق به عنوان دو یار جدانشدنی

همان‌طور که در مطلب بالا ذکر کردیم سماق علاوه بر خواص دارویی و درمانی نقش مهمی در مصارف خوراکی نیز دارد. به گونه‌ای که از سماق کنار غذاها و پیش غذاهایی مانند کباب، آش‌ها، ماست و … استفاده می‌شود اما در میان تمام غذاها و خوراکی‌ها آنچه ما را بیش از پیش به یاد سماق می‌اندازد کباب کوبیده است. کباب کوبیده جزو لذیذترین غذاهای سنتی ایران است که کمتر کسی می‌تواند بگوید که تا به حال این غذا را تست نکرده و یا دوست ندارد، از این رو برای اکثر ایرانیان خوردن کباب و سماق بسیار لذت‌بخش است و جزو پرطرفدارترین وعده‌های غذاییشان است. اما سوال مهم این است که رابطه  کباب و سماق چیست؟ و یا اصلا خواص سماق کباب چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مهم‌ترین علت مصرف سماق با کباب مواردی است که به آن اشاره می‌کنیم.

  • سماق به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان قوی در پاکسازی گوشت از آلودگی‌ها نقش مهمی دارد، بنابراین مصرف آن با کباب کوبیده موجب رفع آلودگی و میکروب‌های احتمالی آن می‌گردد.
  • کباب جزو غذاهای چرب است پس مصرف سماق با آن سبب کاهش کلسترول و کاهش جذب چربی گوشت کباب می شود.
  • دیگر رابطه کباب و سماق  تاثیر آن بر کاهش اسید اوریک خون است، در واقع به این دلیل سماق همراه کباب استفاده می شود که بدن فرد بتواند اسید اوریک حاصل از هضم کباب را تا اندازه‌ای کاهش دهد.
  • ویتامین سی موجود در سماق باعث جذب بهتر آهن موجود در گوشت می‌شود.
  • از جمله خواص سماق کباب آن است که باعث می‌شود التهابات یا زخم‌هایی که در مسیر لوله گوارش است تا حد زیادی بهبود یاید بنابراین محافظ خوبی برای كبد است.

حال که از رابطه کباب و سماق آگاه شدید بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که ماست نیز از دیگر مواد غذایی است که مصرف آن با سماق مرسوم است چرا که مصرف این دو ماده با هم باعث کاهش وزن، سلامت بیشتر روده‌ها، پیشگیری از دیابت، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش فشارخون و … می‌گردد، از این رو پیشنهاد می‌کنیم که حتما مصرف سماق را در برنامه غذایی روتین خود قرار دهید تا نتایج مثبت آن را به مرور زمان مشاهده کنید. 

نحوه تهیه سماق کباب مرغوب

همان‌طور که در مطالب بالا مطالعه فرمودید سماق ادویه و گیاه پر خاصیتی است که مصرف آن می‌تواند در سلامت  شما تاثیر مطلوبی داشته باشد. اما تهیه یک سماق مرغوب هم‌چون دیگر ادویه‌ها و گیاهان دارویی دغدغه بسیاری از ما به خصوص در ایام کرونا است از این رو سایت معتبر گیاهینه با سابقه‌ای طولانی در امر فروش انواع گیاهان دارویی و ادویه‌جات مرغوب، شما را در راستای تهیه سماقی اصل و با کیفیت بالا یاری می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت به شکل آنلاین و غیرحضوری محصول مورد نظر خود را سفارش دهید تا در اسرع وقت آن را درب منزل و یا ..‌ دریافت نمایید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها