داروی گیاهی برای درمان میگرن
داروی میگرن گیاهی + بهترین داروی گیاهی برای میگرن
17 فروردین 1401
دمنوش برای استرس و تپش قلب
برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟
20 فروردین 1401

درمان سیاتیک با سیاه دانه – درمان های خانگی برای نجات از سیاتیک

آخرین بروز رسانی 16 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

درد سیاتیک یک درد عصبی است که در اثر فشار یا تحریک عصب سیاتیک به وجود می‌آید.

عصب سیاتیک بزرگترین عصب در بدن است که از قسمت نخاع شروع شده و از لگن می‌گذرد و به سمت پا امتداد می‌یابد. این عصب از ناحیه پشتی قسمت پایینی ستون فقرات عبور کرده و از طریق عضلات ساق پا و پا به پوست و بافت‌های دیگر منتقل می‌شود.

در صورت فشار یا تحریک عصب سیاتیک، درد، تورم، شلی و حتی احساس ضعف یا کاهش حس در پاها و کلا مناطقی که این عصب از آن می‌گذرد ایجاد می‌شود. علت شایع درد سیاتیک می‌تواند فشار بر عصب سیاتیک در ناحیه کمر، مهره فقرات فشرده شده یا هرگونه تراکم یا التهاب در مسیر عصب باشد.

درمان سیاتیک با سیاه دانه معمولاً شامل تسکین درد، کاهش التهاب، تسکین فشار عصبی و تقویت عضلات می‌شود. روش‌های درمانی ممکن شامل استراحت درازمدت، تزریقات ضد التهابی، فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی مناسب، ماساژ، تراپی حرارتی و در موارد شدیدتر، جراحی ممکن است. با این حال، درمان درد سیاتیک باید با توجه به علت اصلی و شدت درد، توسط یک پزشک تخصصی تعیین شود.

 

اما در این مقاله قرار است تا روش های خانگی درمان درد سیاتیک را بایکدیگر مرور کنیم:

درمان های خانگی سیاتیک

درمان درد سیاتیک با گیاهان دارویی

استفاده از گیاهان دارویی به عنوان درمان درد سیاتیک می‌تواند در تسکین علائم و کاهش التهاب مفید باشد. در ادامه، تعدادی از گیاهان دارویی که به طور سنتی برای درمان درد سیاتیک استفاده می‌شوند را بررسی می‌کنیم:

1. زنجبیل: دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده است. می‌توانید زنجبیل را به صورت تازه یا در قالب عصاره یا کپسول مصرف کنید.

2. آلوئه‌ورا: این گیاه دارای خواص ضد التهابی و تسکینی است. می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را مستقیماً بر روی ناحیه دردناک مالیده یا محلول‌ها و کرم‌های حاوی آلوئه‌ورا را استفاده کنید.

3. زعفران: خواص ضد التهابی زعفران می‌تواند در کاهش درد سیاتیک مفید باشد. می‌توانید زعفران را در غذاها استفاده کنید یا به صورت عصاره یا کپسول دریافت کنید.

4. چای سبز: دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. مصرف چای سبز می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند.

5. فلفل قرمز: دارای ترکیباتی به نام کپسایسین است که خواص ضد التهابی و تسکینی دارد. می‌توانید فلفل قرمز را به غذاهای خود اضافه کنید یا از کرم‌ها و ژل‌های حاوی کپسایسین استفاده کنید.

قبل از استفاده از هر گونه گیاه دارویی، بهتر است با پزشک یا علاوه بر آن، یک متخصص گیاهان دارویی مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما راهنمایی‌های لازم درباره دوز و روش استفاده صحیح از گیاهان دارویی بدهند.

اگرچه از نظر علمی مستنداتی مبنی بر درمان درد سیاتیک از طریق مصرف گیاهان دارویی وجود ندارد اما تجربه ثابت کرده‌است که گیاهانی وجود دارند که می‌توانند این درد را کاهش دهند. 

بنابراین نمی‌توان نقش طب سنتی را در درمان درد عصب سیاتیک نادیده گرفت. با توجه به این مهم در ادامه مطلب نیز به معرفی گیاهان دارویی موثر در کاهش درد سیاتیک خواهیم پرداخت.

درمان سیاتیک با سیاه دانه و عسل

درمان سیاتیک با سیاه دانه و عسل

 دانه شگفت‌انگیز سیاهدانه نقش به سزایی در تسکین درد دارد.

یکی از روش‌های موثر در کاهش درد سیاتیک استفاده از معجون سیاهدانه و عسل است. بدین صورت که باید سیاه‌دانه را با عسل بجوشانید و به مدت تقریبا دوماه قبل از خواب میل نمایید.

هم‌چنین مصرف دمنوش یا چای سیاهدانه تا چهل روز نیز اثر مطلوبی در کاهش درد سیاتیک دارد. یکی دیگر از روش‌های موثر درمان خانگی در رفع این درد استفاده از روغن سیاهدانه است بدین صورت که باید این روغن را بر روی محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید، سپس نواحی مورد نظر را با پارچه‌ای گرم بپوشانید تا کم‌کم روغن اثر کرده و درد کاهش یابد. 

محصول پیشنهادی: خرید سیاهدانه 

درمان سیاتیک با زردچوبه

برای درمان سیاتیک با زردچوبه فقط نیاز به مقداری زردچوبه و شیر دارید!

زردچوبه مانند یک مسکن طبیعی عمل می‌کند. بدین شکل که باید یک قاشق چای خوری زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه کنید و آن را بجوشانید، سپس نوشیدنی تهیه شده را با عسل شیرین کنید و روزی یک یا دو مرتبه از آن استفاده کنید تا موجب بهبود شما شود.

هم‌چنین می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری روغن کنجد مخلوط کنید تا خمیری غلیظ به‌دست آید سپس این خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و به آرامی ماساژ دهید. 

  محصول پیشنهادی: خرید عمده زردچوبه 

کاهش درد سیاتیک با مصرف دانه شنبلیله

  شنیلیله به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و ماده‌ای به نام دیوسژنین می‌تواند درد‌های ناشی از مفاصل و سیاتیک را تسکین دهد. برای درمان درد سیاتیک با دانه شنبلیله باید چند مشت ازآن را بردارید سپس پودر آن را با مقدار کافی شیر گرم کنید تا حالت خمیری پیدا کند.

ضماد به‌دست آمده را در محل درد قرار دهید و اجازه دهید چند ساعت روی محل بماند سپس آن را بشویید. بهتر است این کار را هر روز انجام دهید تا هرچه زودتر اثرات این ضماد را در بهبود درد سیاتیک ببینید.

فروش عمده تخم شنبلیله

درمان خانگی درد سیاتیک با والریان

 والرین یا علف گربه یا سنبل الطیب می‌تواند درد سیاتیک ناشی از گرفتگی عضله را تسکین دهد زیرا علف گربه حاوی روغن هایی است که فشار روی عصب را کاهش می‌‌دهد. بدین منظور شما باید مکمل این گیاه را  به مدت دو تا سه هفته مصرف نمایید.  

فروش عمده سنبل الطیب

کرم گیاهی کپسایسین و تاثیر آن بر کاهش درد عصب سیاتیک

 این گیاه دارای  یک ماده فعال به اسم کپسایسین است که به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند. با تهیه این کرم آن را روزی چهار بار، برای حداقل یک هفته استفاده کنید تا به تدریج از شر درد سیاتیک خلاص شوید. 

معجون سیاه دانه و عسل برای کمر درد

استفاده از معجون سیاه دانه و عسل یکی از بهترین روش‌ها و محبوب‌ترین درمان ها برای تسکین کمر درد است.

برای آماده کردن معجون سیاه دانه و عسل بهتر است این دوماده را با آب ولرم ترکیب کنید و این شربت را نیم ساعت قبل از صبحانه با شکم خالی مصرف کنید تا مواد مغذی آن جذب بدن شود.

البته اگر حساسیت یا بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، قبل از هرگونه اقدامی با پزشک متخصص مشورت کنید.

برای خرید فلفل سیاه به صورت عمده و کیلویی می‌توانید از طریق سایت گیاهینه اقدام کنید.

چگونگی درمان سیاتیک عصبی کمر و پا با روغن های گیاهی

چگونگی درمان سیاتیک عصبی کمر و پا با روغن های گیاهی

درد سیاتیک عصبی کمر و پا که اغلب در اثر آسیب عصب ایجاد می‌شود معمولا با استفاده از روغن‌های گیاهی تا حد زیادی تسکین می‌یابد که در زیر به برخی از این روغن‌های گیاهی اشاره خواهیم کرد. 

  • روغن نعناع: این روغن یکی از بهترین روغن ها برای دردهای عصبی است. برای تسکین درد عصبی کمر و پا بهتر است این روغن را با روغن نارگیل مخلوط نمایید و روی محل درد ماساژ دهید.
  • روغن مرزنگوش: این روغن طبعی گرم دارد و استفاده از آن موجب کاهش و التیام دردهای عصبی و سیاتیکی می‌شود.
  • روغن نارگیل: این روغن در کاهش درد عضلات کمر، پا و سیاتیک بسیار موثر است. 
  • روغن کندر: چند قطره از این روغن را با روغن جوجوبا قاطی کنید و بر روی موضع درد ماساژ دهید تا تاثیر آن را در کاهش درد مشاهده نمایید. 
  • روغن میخک: این روغن دارای خواص آنتی نورالژیک، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد رماتیسمی است و تا حد زیادی التهابات عصبی را تسکین می‌دهد. 
  • روغن کانابیدیول: این روغن یکی از با ارزش‌ترین روغن‌های گیاهی است که از مشتقات گیاه شاهدانه محسوب می‌شود و به درمان دردهای عصبی کمک می‌کند. 

کلام آخر

اکنون با توجه به آنچه که در مطالب بالا گفته شد به خوبی درک کرده‌اید که دردهای عصبی به خصوص درد سیاتیک می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد به وجود بیاورد و موجب رنج مداوم آن‌ها گردد.

همانگونه که ذکر شد طب سنتی و درمان‌های خانگی نقش موثری در کاهش این دردها دارد اما تهیه گیاهان دارویی از جمله دغدغه‌های مهمی است که بیماران سیاتیکی و مفصلی با آن مواجه هستند از این رو فروشگاه اینترنتی گیاهینه به دلیل داشتن سال‌ها تجربه در امر فروش انواع  روغن‌ها و گیاهان دارویی می‌تواند نیاز شما را در این زمینه به خوبی رفع نماید.

شما می‌توانید با مراجعه به این سایت سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید و محصول مورد نظر را در کمترین زمان درب منزل یا محل کار خود دریافت نمایید. 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهی
بهی
5 ماه قبل

سلام و خسته نباشید ایا واقعا برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک می شه از روغن سیاه دانه استفاده کرد؟ بعد میشه درباره درمان سیاتیک با زردچوبه هم توضیحی بدید چون شنیدم که زردچوبه هم خیلی به درمان سیاتیک کمک میکنه

Fateme amooshahi
مدیر
Fateme amooshahi
5 ماه قبل
پاسخ به  بهی

سلام دوست عزیز بله یکی از درمان هایی که می تونه به تسکین درد سیاتیک کمک زیادی کنه، روغن سیاه دانه و عسله. در خصوص درمان سیاتیک با زردچوبه هم براتون داخل متن نوشتم که می تونید از این قسمت مطالعه کنید. https://blog.giahine.com/10513/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9/#%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9_%D8%A8%D8%A7_%D8%B2%D8%B1%D8%AF%DA%86%D9%88%D8%A8%D9%87