دفع حشرات با گیاهان دارویی
دفع حشرات با گیاهان دارویی چگونه امکان پذیر است؟
24 اردیبهشت 1401
بهترین دمنوش برای نفخ شکم
بهترین دمنوش برای نفخ شکم + قویترین داروی ضد نفخ گیاهی
26 اردیبهشت 1401

سماق چیست؟ + خواص خوردن سماق ناشتا

آخرین بروز رسانی 8 شهریور 1402 توسط Fateme amooshahi

سماق چیست؟ اولین جوابی که بعد از شنیدن این سوال به ذهن شما خطور می‌کند ادویه‌ای است که کنار کباب خورده می‌شود. ادویه‌ ای سرخ رنگ که مزه‌ای دلنشین و ترش مانند به غذاها می‌دهد. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این ادویه چگونه به دست می‌آید؟ آیا سماق تنها سرخ رنگ است یا انواع دیگری نیز دارد؟ آیا با خواص شگفت انگیز این گیاه آشنا هستید؟

اگر شما هم علاقمند هستید پاسخ تمامی سوالات ذکر شده را بدانید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سماق چیست؟

خواص سماق برای معده و کبد

 

سماق درختچه‌ای 3 الی 4 متری است که در مناطق کوهستانی می‌روید. در زمان‌های قدیم از این گیاه به عنوان ضدعفونی کننده، رنگ دهنده و مصارف دارویی استفاده می‌کردند. اکنون با گذشت زمان و آشنایی بسیار با خواص شگفت انگیز سماق، از این گیاه به عنوان ادویه در کنار غذاهای مختلف استفاده می‌شود. امروزه در کشور ما، سماق در مناطق کوهستانی مانند آذربایجان غربی رشد می‌کند.

خواص سماق چیست؟

خواص سماق

همان طور که گفته شد سماق علاوه بر طعم بی‌نظیری که دارد خاصیت دارویی و ضدعفونی نیز دارد که می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها مفید واقع شود. در ادامه با برخی از خواص سماق بیشتر آشنا می‌شوید.

سماق و رژیم لاغری

سماق با توجه به مواد مغذی که در ساختار درونی خود دارد مانند انواع پروتئین‌ها، ویتامین‌ها مانند ویتامین سی باعث چربی سوزی شکم و از بین بردن چربی نواحی مختلف بدن می‌شود. خواص خوردن سماق ناشتا ببستر از سایر موارد است، بنابراین افراد ترجیح می‌دهند این گیاه را صبح قبل از صبحانه میل کنند. از انواع روش‌های تهیه سماق برای قبل از صبحانه می‌توان به چایی سماق اشاره کرد؛ چای سماق علاوه بر رنگ منحصر به فردی که دارد، دارای طعم ترش دلنشینی است.

گروهی از افراد ترکیب سماق با مواد غذایی دیگر را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین سماق را با ماست، انار، زنجبیل و غیره ترکیب می‌کنند تا طعمی متفاوت تجربه کنند.

خواص سماق برای پوست صورت

سماق منبع غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها است که می‌تواند به شادابی و زیبایی پوست صورت تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد سماق را به صورت ماسک استفاده می‌کنند و بر روی صورتشان می‌گذارند. شاید بپرسید خاصیت ماسک سماق چیست؟ ماسک سماق می‌تواند:

  • شادابی را به پوست شما هدیه دهد.
  • چین و چروک‌های سطحی را رفع کند.
  • چین و چروک‌های عمیق را بهبود دهد.
  • جای جوش‌ها را کاهش دهد.
  • کهیر و اگزمای پوستی را از بین ببرد.

برخی از افراد علاوه بر میوه سماق، از پوست و ریشه آن نیز برای بهبود پوست صورت خود استفاده می‌کنند. البته بهتر است قبل از قرار دادن ماسک بر روی پوست صورت، آن را در قسمتی دیگر امتحان کنید.

خواص سماق برای معده و کبد

خواص سماق برای معده و کبد

 

کبد و معده جز اندام‌های مهم و حیاتی بدن هستند که حفاظت از آن‌ها امری ضروری است. سماق با خواص دارویی که دارد می‌تواند به سلامت این دو اندام حیاتی بدن نیز کمک کند، معمولا افراد زیادی از مشکل کبد چرب رنج می‌برند. سماق با داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی باعث سم زدایی و چربی سوزی می‌شود و باعث بهبود بیماری کبد چرب می‌شود.

برای معده خاصیت سماق چیست؟ سماق با توجه به ویژگی‌ها و خواصی که دارد باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم غذاها می‌شود که به گونه‌ای باعث سهولت بخشی به عملکرد معده می‌شود. همچنین از سماق برای درمان زخم معده و درد معده نیز استفاده می‌کنند. البته در هنگام مصرف سماق به طبع سرد آن دقت کنید و سعی کنید به عنوان مصلح غذایی از آن استفاده کنید.

خواص سماق بر دهان و دندان

برای دندان خاصیت سماق چیست؟ سماق منبع سرشاری از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است که باعث استحکام بخشی به دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها می‌شود. با وجود آنتی اکسیدان از عفونت لثه و دندان درد راحت می‌شوید. همچنین سماق برای سفیدی دندان‌ها نیز توصیه شده است، تنها کافی است سماق را مانند خمیر دندان به مسواک خود بزنید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید. بعد از چند مدت استفاده متوجه تغییرات بسیار در رنگ دندان‌هایتان خواهید شد.

خواص سماق بر کاهش قند و چربی خون

برای کاهش قند خون خاصیت سماق چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به ویژگی چربی زدایی سماق اشاره کرد. این گیاه می‌تواند قند خون افراد دیابتی را در حالت نرمال نگه دارد و باعث کاهش کلسترول خون شود. از این رو سماق را به عنوان روش درمان بیماری‌های دیابت و چربی بالا شناخته‌اند.

بهترین نوع سماق چیست؟

رنگ اصلی سماق چیست؟ آیا سماق رنگ و طعم دیگری دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید توجه شما را به انواع سماق جلب کنیم. سماق در دو نوع سماق قرمز و سماق قهوه‌ای موجود است که تقریبا خواص مشابهی دارند. در ادامه به توضیح هرک اشاره می‌کنیم.

  • سماق قرمز: سماق از پودر کردن توت درختچه سماق به دست می‌آید. اگر در هنگام پودر کردن، دانه سماق نیز همراه آن پودر شود رنگ قرمز بیشتری خواهد داشت و مزه آن ترشی کمتری دارد. رنگ سماق تا حدی به منطقه رویش و نحوه برداشت محصول نیز ربط دارد، اگر در هنگام برداشت سماق پوست آن به طور کامل جدا نشود، رنگ قرمز سماق بیشتر نمایان می‌شود.
  • سماق قهوه‌ای: این نوع سماق در مقایسه با سماق قرمز مرغوبیت کمتری داشته، از این رو طرفداران کمی نیز دارد. معمولا در هنگام برداشت این محصول، پوست آن به صورت کامل کنده می‌شود و رنگ قرمزی آن از بین می‌رود. همچنین مزه سماق قهوه‌ای بیشتر به ترشی میل می‌کند که نشاندهنده استفاده از مواد افزودنی مانند گرد لیمو در ترکیب آن است که باعث کاهش کیفیت و مرغوبیت محصول می‌شوند.

بهترین روش خرید سماق چیست؟

سماق یکی از ادویه‌های غذایی و دارویی معروف در کشور ایران است که برای مصارف بسیاری استفاده می‌شود. شما در این مقاله با انواع این گیاه پرطرفدار و خواص آن آشنا شدید. اکنون نوبت آن رسیده است با نحوه چگونگی خرید محصول آشنا شوید. شما می‌توانید قیمت سماق و سایر ادویه‌های مورد نیاز خود را از سایت گیاهینه مشاهده و تهیه نمایید. محصولات موجود در این سایت از مواد اولیه درجه یک و باکیفیت تهیه می‌شوند و شما با خیال راحت می‌توانید از آن خرید کنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها