تفاوت دارچین سیلان و کاسیا در چیست؟
تفاوت دارچین سیلان و کاسیا در چیست؟
12 اردیبهشت 1399
خرید و قیمت بابونه درفصل برداشت
فصل گل بابونه کی است؟ شکل گل بابونه
29 اردیبهشت 1399

فرق کندر دودی با خوراکی + انواع کندر خوراکی

همه چیز در مورد کندرخوراکی و غیر خوراکی

آخرین بروز رسانی 1 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

درخت کندر صمغی تولید می‌کند که به آن نیز در زبان فارسی کندر گفته شده و به دو گروه کندر خوراکی و کندر غیرخوراکی یا کندر دودی تقسیم‌بندی می‌شود. این نوع درخت در مناطق خشک و کوهستانی کشور هندوستان، قاره آفریقا از جمله سومالی و اتیوپی و خاورمیانه مانند عمان و یمن تولید می‌شود.

در بین این کشورها عمان شناخته‌شده‌ترین منطقه تولید کندر بوده و بهترین انواع کندر خوراکی و غیر خوراکی را تولید می‌کند. کشورهای اروپایی از مهم‌ترین وارد کنندگان کندر محسوب می‌شوند.

فروشگاه گیاهینه عرضه کننده انواع ادویه جات عمده می‌باشد. در صورت نیاز برای خرید زردچوبه اصل هندی می‌توانید از طریق صفحه مربوطه اقدام کنید.

کندر چگونه تهیه می‌شود؟

با ابزاری به نام اسکنه قسمتی از درخت را خراش می‌دهند و عصاره شیری رنگ از کندر خارج می‌شود که به آن اشک گفته می‌شود. اغلب تولید کنندگان شیره اولیه‌ای که در روی درخت جمع می‌شود را جمع آوری نمی‌کنند. پس از خشک شدن شیره قسمت خراش برداشته بزرگ‌تر می‌شود و شیره جدیدی از آن خارج می‌شود. این شیره خشک شده و پس از دو هفته جمع آوری می‌شود.

بهترین کیفیت کندر

برای ارزیابی کیفیت کندر خوراکی می‌توانید به رنگ آن توجه داشته باشید. بهترین نوع این محصول رنگی نقره‌ای و روشن دارد و ممکن است کمی متمایل به سبز نیز باشد. کندر قهوه‌ای متمایل به زرد ارزان‌ترین نوع این محصول به شمار می‌آید.

انواع کندر

کندر به دو نوع کندر خوراکی و غیرخوراکی تقسم‌بندی می‌شود. کندر غیرخوراکی را کندر آتشی نیز می‌گویند. هر دو نوع این محصول دارای خواص مفیدی بوده و به عنوان دارو در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرق کندر خوراکی با غیرخوراکی چیست؟

کندر آتشی یا کندر دودی یا غیرخوراکی را معمولا می‌سوزانند و از دود آن برای ضدعفونی کردن محیط استفاده می‌کنند. کندر نر یا کندر خوراکی شیرین ، سفید و نازک تر از کندر ماده که همان کندر دودی گفته میشود، است. کندر نر شیرین است و برای خوراکی کاربرد دارد و کندر دودی آن برای دود کردن است . در صورتی که کندر را برای ضدعفونی نیاز دارید بهتر است از کندر ماده استفاده کنید.

مشاهده قیمت و خرید کندر خوراکی

عکس کندر خوراکی و غیر خوراکی

عکس کندر خوراکی و یا کندر نر و شیرین

کندر

خرید و فروش عمده کندر

عکس کندر غیرخوراکی

عکس کندر غیرخوراکی

نحوه مصرف کندر چگونه است؟

کندر دارای بوی چوبی و تندی است که می‌توان آن را استنشاق کرد. این نوع صمغ از طریق پوست نیز جذب می‌شود و جوشانده آن نیز قابل استفاده است. از دیگر روش‌های استفاده از این گیاه کاربرد آن به صورت مکمل است.

خواص جویدن کندر

کمک به درمان آرتروز

کندر خوراکی به عنوان گیاهی با اثرات ضد التهابی شناخته می‌شود و به همین دلیل می‌تواند برای جلوگیری از التهاب ناشی از پوکی استخوان و آرتروز به کار رود. محققان اعتقاد دارند که کندر می‌تواند از آزاد شدن لکوترین‌ها که عامل ایجاد التحاب هستند جلوگیری کند.

مطالعات آزمایشگاهی و آزمایش‌هایی که روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد که اسید بوزولئیک که در ساختار صمغ کندر قرار دارد اثرات ضد التهابی برابر با داروهای غیر استروپیدی از خود نشان می‌دهد. این در حالی است که عوارض جانبی منفی این نوع اسید کمتر از آن‌ها است.

در انسان‌ها نیز کندر می‌تواند به کاهش درد و افزایش تحرک در بیماران دارای پوکی استخوان و آرتروز منجر شود.

بهبود عملکرد روده‌ها

خواص ضدالتهابی کندر خوراکی تاثیراتی را نیز در بهبود عملکرد روده‌ها از خود نشان داده است. اثرات این نوع صمغ روی دو بیماری التهابی روده با عنوان کرون و اولسراتیو مورد بررسی قرار گرفته است.

این مطالعات نشان داده است که صمغ کندر یا داروهایی که از آن ساخته می‌شود به اندازه داروهای شیمیایی در درمان بیماری‌های التهابی روده موثر بوده است. در مقایسه بین دارو نماها و کندر برای درمان اسهال نیز کندر موفق‌تر ارزیابی شده است.

خواص کندر برای ریه

خواص کندر برای ریه

بهبود بیماران مبتلا به آسم

قرن‌ها است که در طب سنتی برای درمان آسم و برونشیت از کندر استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد کندر از آزاد شدن لکوترین‌ها جلوگیری می‌کنند.

لکوترین‌ها عاملی هستند که موجب می‌شوند عضلات برونشی شما در بیماری آسم منقبض شوند. طی تحقیقاتی که انجام شده کندر در کاهش حملات آسم و علایم این بیماری از جمله تنگی نفس و خس‌خس موثر بوده است.

سلامت دهان و دندان

اسیدهای بوزوئولیک موجود در کندر دارای خواص آنتی باکتریال قوی هستند که به پیشگیری و درمان عفونت‌های دهان کمک می‌کنند.

طی تحقیقاتی که روی دانش‌آموزان انجام شده جویدن عصاره کندر بر بهبود بیماری لثه موثر بوده است.

اثرات کندر خوراکی بر دندان درد، بوی بد دهان و بهبود زخم‌ها و حفره‌های دهانی نیز از جمله مواردی است که در بین مردم عادی نیز شناخته شده است.

مقابله با برخی از انواع سرطان

اسیدهای بوزوئولیک موجود در کندر احتمالا از انتشار سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که این اسیدها از تشکیل DNA سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

برخی داده‌های آزمایشگاهی نیز نشان داده است که اسید بوزوئیک کندر بین سلول‌های سرطانی و سالم تمایز قائل می‌شود و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

مشاهده قیمت و خرید کندر غیر خوراکی

برخی خواص کندر که در اینترنت آمده ولی از نظر علمی تایید نشده

خواصی مانند جلوگیری از دیابت، افسردگی، استرس، بیماری‌های قلبی، ضد چروک بودن و افزایش باروری در اینترنت برای کندر ذکر شده ولی یا مطالعه علمی روی آن انجام نشده و یا مطالعات انجام شده آن را تایید نکرده است. بنابراین تا انجام مطالعات علمی نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

کندر و فرهنگ مصرف آن

تجارت کندر در گذشته باعث رونق شهرهای باستانی مانند ذوفار بوده است. کندر غیر خوراکی نقش زیادی در زندگی مردم عمان دارد و اغلب در خانه‌های مردم این کشور از مشعل‌هایی که کندر می‌سوزنند برای خوشبو کردن خانه استفاده می‌شود.

در انجیل متی نیز کندر به عنوان نماد عطر خوشبوی مسیح که جهان را فرا می‌گیرد، یاد شده است و در کلیساهای جهان به صورت گسترده‌ای به کار برده می‌شود.

کندر خوراکی نیز در خاورمیانه به عنوان یک داروی گیاهی از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/frankincense

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
3.1 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها