درمان پارکینسون
درمان پارکینسون با طب سنتی و گیاهان دارویی
22 خرداد 1401
فواید ماسک زنجبیل
فواید ماسک زنجبیل برای لک صورت، جوش صورت و جوانسازی پوست
3 تیر 1401

پرمصرف‌ترین ادویه‌های ایران و جهان را بشناسید!

آخرین بروز رسانی 23 مرداد 1402 توسط Fateme amooshahi

ادویه‌ها جز مواد افزودنی هستند که به دلیل خواصی که دارند جز پرکاربردترین محصولات شناخته شده‌اند. افراد بسیاری از ادویه‌ها به دلیل طعم‌دار کردن و رنگ دادن به غذا استفاده می‌کنند. برخی از ادویه‌ها جهانی هستند، یعنی به دلیل معروف بودن آن‌ها در هر شهر و کشوری یافت می‌شوند؛ اما برخی از ادویه‌ها تنها در منطقه و کشور خاصی رواج دارند. ادویه‌ها از گیاهان مختلفی تهیه می‌شوند و بعضی از ادویه‌ها از ترکیب چند ادویه تهیه می‌شود. شما می‌توانید با آشنایی بیشتر با طعم و مزه هر ادویه، به غذاهای خود مزه‌ای فوق العاده بدهید.

حال سوالاتی که پیش می‌آید این است: پرمصرف‌ترین ادویه جهان کدام است؟ کدام ادویه بیشترین مصرف را در ایران دارد؟ کدام ادویه در آشپزی بیشترین کاربرد را دارد؟ اگر شما هم علاقه مند هستید در زمینه ادویه اطلاعات کاملی کسب نمایید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ادویه چیست؟

اگر بخواهیم در مورد چیستی ادویه سخن بگوییم باید به 2000 سال پیش از میلاد سفر کنیم، زمانی که مصریان از ادویه‌های گوناگون برای مومیایی کردن مردگان خود استفاده می‌کردند، به مرور زمان ادویه به رژیم غذایی و مصارف دارویی افراد نیز وارد شد. امروزه به هر قسمت خشک گیاه (بجز برگ) که امکان پودر و مصرف کردنش وجود دارد، ادویه می‌گویند. ادویه به عنوان چاشنی در پخت بیشتر غذاها استفاده می‌شود؛ اما جز مواد اصلی غذا نیست. بنابراین افراد در مناطق جغرافیایی دیگر می‌توانند یک غذا را با طعم و ادویه مختلف طبخ کنند.

پرمصرف‌ترین ادویه جهان

پرمصرف‌ترین ادویه جهان

 

منطقه جغرافیایی بر رشد گیاهان تاثیر دارد، بنابراین برخی از ادویه‌ها در منطقه‌ای بسیاری رواج دارند و در منطقه‌ای دیگر یک ادویه ناشناخته محسوب می‌شوند. از این رو، در این بخش پرمصرف‌ترین ادویه‌های مناطق مختلف جهان را بررسی می‌کنیم.

  • ادویه کاری: این پودر دارای چهار نوع مختلف است و از ترکیب زردچوبه، فلفل، زیره سبز و گشنیز تهیه می‌شود و طعم بسیار دلپسندی به غذاها می‌بخشد.
  • ادویه گارام ماسالا: این ادویه یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌ها شناخته شده است که ازترکیب فلفل، هل، دارچین، جوز هندی و پودر میخک ساخته می‌شود. معمولا برای طعم‌دار کردن غذاها از این ادویه استفاده می‌شود، زیرا طعمی قوی و ترکیبی از مزه‌های مختلف به غذا می‌دهد.
  • ادویه 5 رنگ: این یکی از ادویه‌های پرمصرف در مناطق دریایی است و معمولا برای طعم‌دار کردن محصولات دریایی مانند ماهی و میگو استفاده می‌شود. این ادویه ترکیبی از 5 ادویه مختلف (پودر میخک، رازیانه ستاره‌ای، دارچین، دانه رازیانه و فلفل) تهیه می‌شود.
  • ادویه کلمبو: این ادویه زرد رنگ از ترکیب گیاهانی همچون پودر گشنیز، دانهفلفل، زردچوبه و شنبلیله تهیه شده است، به دلیل مقدار زیاد زردچوبه در این ادویه، رنگ آن به زردی تمایل دارد.
  • ادویه تاندوی ماسالا: این ادویه به دلیل وجود پودر پابریکا، فلفل قرمز و زردچوبه به رنگ نارنجی است و برای خوش طعم کردن بسیاری از غذاها از آن استفاده می‌شود.

پرمصرف‌ترین ادویه‌ها در ایران

پرمصرف‌ترین ادویه‌ها در ایران

غذاهای ایرانی به خاطر طعم و مزه‌ای که دارند در کل جهان مشهور هستند، دلیل اصلی این طعم و مزه استفاده مناسب و به جا از ادویه‌ها است. اکنون نوبت آن رسیده است با ادویه‌های پرکاربرد در آشپزخانه‌های ایرانی آشنا شویم و خواص و ویژگی‌ آن‌ها را بررسی کنیم.

  • هل: یکی از ادویه‌های پرکاربرد در ایران هل است، هل عطر و طعم بی‌نظیری به غذاها و نوشیدنی‌های شیرین می‌بخشد. بسیاری از توریستان طعم و عطر هل ایران را متفاوت‌ترین طعم می‌دانند و غذاها و نوشیدنی‌هایی سفارش می‌دهند که طعم این ادویه را مجددا بچشند. از نوع دودی این ادویه برای طعم دار کردن پلو نیز استفاده می‌شود.
  • زیره: یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌ها در ایران پودر زیره است، این ادویه با ایجاد طعم متفاوت و دودی در غذاها باعث ایجاد رایحه‌ای دلنشین می‌شود. بیشتر افراد علاقه دارند از این ادویه برای طعم‌دار کردن غذاهای سبزیجاتی خود استفاده کنند تا از طعم دودی و تند آن نهایت استفاده را ببرند.
  • زردچوبه: بسیاری از ایرانیان برای رنگ‌دهی به غذاهای خود از زردچوبه استفاده می‌کنند؛ اما بهتر است بدانید طعم زردچوبه نیز بسیار دلنشین است و می‌تواند غذاهای شما را خوش طعم و خوش رایحه کند. این ادویه علاوه بر مصارف غذایی بسیاری که دارد می‌تواند به عنوان گیاه دارویی نیز مصرف شود.
  • گشنیز: این ادویه به عنوان پادشاه ادویه‌ها شناخته می‌شود، از این ادویه برای مزه‌دار کردن غذا و همچنین برای تزئینات کنار غذا استفاده می‌کنند. خواص و ویژگی‌های این ادویه به قدری زیاد است که وجود آن در هر آشپزخانه‌ای جز ضروریات محسوب می‌شود.
  • فلفل سیاه: این ادویه جز ادویه‌های پرکاربرد و همه کاره است. اگر به دنبال طعم تند و دلچسب در غذاهایتان هستید، بی‌شک استفاده از فلفل سیاه مناسب‌ترین گزینه برای شما است. این ادویه علاوه بر طعم دهی به غذاها برای مصارف دارویی نیز استفاده می‌شود و جز رایج‌ترین ادویه‌ها شناخته شده است.

پرمصرف‌ترین ادویه آشپزی

پرمصرف‌ترین ادویه آشپزی

در بخش‌های پیش با پرمصرف‌ترین ادویه‌های جهان و ایران آشنا شدید، حال وقت آن رسیده است در مورد پرکاربردترین ادویه‌ها در آشپزخانه‌ها سخن بگوییم. همان طور که می‌دانید ادویه‌ها بیشترین نقش را در طعم دهی به غذاها اجرا می‌کنند.

  • زعفران: این ادویه یکی از ملزومات موجود در آشپزخانه است. این ادویه از گل زعفران تهیه می‌شود و عطر و طعم خوشی بر بسیاری از غذاها، دسرها و نوشیدنی‌ها می‌بخشد. طبع زعفران گرم است و معمولا در طبخ بسیاری از غذاها از این طلای سرخ استفاده می‌شود.
  • سماق: در هنگام پخت کباب احتمالا با ادویه سرخ رنگی آشنا شده‌اید که طعم متفاوت و ترشی به کباب می‌دهد، این ادویه سماق نام دارد. سماق به دلیل خواص دارویی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سماق طبعی سرد دارد، پس باید مصلح این ادویه را نیز همراه غذا مصرف کنید.
  • دارچین: اگر به دنبال عطر دهی به غذای خود هستید، دارچین بهترین گزینه برای شما خواهد بود. بهتر است قبل از استفاده از این ادویه، آن را کمی تفت دهید تا طعم و عطر آن بهتر نمایان شود.

سخن پایانی

در این مقاله با پرمصرف‌ترین ادویه‌های سرتاسر جهان و ایران آشنا شدید، اکنون می‌دانید برای طعم‌دهی به غذاهای خود باید از چه ادویه‌هایی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ادویه‌ها سایر مقالات سایت و برای خرید ادویه های اصل و باکیفیت دسته بندی ادویه جات ما را مطالعه کنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها