فوفل چیست و چه خواصی دارد
فوفل چیست؟ خاصیت فوفل برای رحم
29 دی 1401
رژیم کتوژنیک چیست؟
رژیم کتوژنیک برای لاغر شدن
17 بهمن 1401

غلات شامل چیست؟ انواع غلات و خواص آنها + تفاوت غلات و حبوبات چیست؟

آخرین بروز رسانی 17 آبان 1402 توسط Fateme amooshahi

غلات نوعی از محصولات زراعی هستند که توسط کشاورزان تولید می‌شود. غلات عمدتاً به صورت دانه‌های خشک شده استفاده می‌شوند و یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تامین غذای روزانه انسان‌ها در سراسر دنیا هستند.

همچنین دومین مورد مصرفی غلات به عنوان غذای دام و طیور می‌باشد. گروه غلات شمامل: گندم، جو، ذرت، انواع برنج و … می‌باشد که هرکدام ویژگی‌ها و کاربرد خاص خود را دارند.

امروزه رایج‌ترین غلات تولیدی و مصرفی را برنج و گندم تشکیل می‌دهند غلات دیگری که به مقدار کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل ذرت خوشه‌ای، چدار، ارزن و … می‌باشد. زمانی که  بخواهید به یک میان وعده مناسب بعد از ظهر فکر کنید معمولا به غلات روی می‌آورید شواهدی هست که نشان می‌دهد مصرف روزانه غلات مخصوصا غلات سبوس دار، ممکن است در پیشگیری از بیماری‌هایی از قبیل دیابت و سرطان روده بزرگ نقش داشته باشد اکثرا غلات را به عنوان غذای اصلی و دارای مواد مغذی بالا می‌دانند.

از آن جا که خورن غلات سبوس‌دار چندین فایده برای بدن دارد خیلی از متخصصان بهداشت مصرف کردن آن را توصیه می‌کنند. در این مقاله با ما در سایت گیاهینه همراه باشید تا شما را با انواع غلات همچنین خواص آن آشنا کنیم تا به راحتی بتوانید آنهایی را انتخاب کنید که برای سلامتی شما مناسب است.

غلات شامل چیست؟

انواع مختلف غلات

1.گندم

گندم یکی از وسیع‌ترین محصول‌ها در میان غلات‌ها روی کره زمین می‌باشد به علت تنوع برنامه‌های آشپزی که ارائه می‌دهد به یک محصول محبوب در میان بسیاری از افراد نیز تبدیل شده است.

مزایای تغذیه‌ای و سلامتی آن از قبیل:

  • چربی کمی دارد.
  • فاقد سدیم و غنی از پتاسیم
  • روی، منیزیم، فسفر، سلنیوم همگی در گندم وجود دارد.
  • سرشار از کربوهیدارت در درجه اول نشاسته و فیبر نامحلول غذایی می‌باشد.

خرید گندم پوست کنده

2.جو

جو، دانه‌ی غلات بومی آسیا است که یکی از نخست‌ترین غلاتی بود که به طور گسترده کشت شد. جو به علت محتوای گلوتن، تنها در تعداد محدودی از دستور العمل‌های نان به کار گرفته می‌شود، جو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید گیاهی می‌باشد مزایای دیگر جو شامل:

  • می‌تواند سلامت روده شما را نیز تقویت کند.
  • بتاگلوکان امکان دارد به کاهش سطح کلسترول کمک کند.
  • امکان دارد با کاهش سطح قند خون و بهبود ترشح انسولین، خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را کاهش دهید.

خرید جو

3.جو دوسر

جو دوسر به صورت طبیعی سرشار از بتاگلوکان است. بتاگلوکان موجود در جو دوسر باعث بهبود کنترل قند خون پس از غذا می‌شود.

مزایای استفاده از جو دوسر

  • جو دوسر پاسخ انسولین را نیز افزایش می‌دهد.
  • جو دوسر به کاهش سطح کلسترون کمک زیادی می‌کند.

خرید جو دوسر

4.ذرت

ذرت یکی دیگر از خوش طعم‌ترین غلات‌ها است. ذرت از این لحاظ غیر معقول است که بدون از کمک انسان نمی‌تواند تولید مثل کند. اما یکی از اصلی‌ترین محصولات زراعی در جهان می‌باشد چرا که در تولید مواد غذایی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • فیبر بالای ذرت به هضم غذا کمک زیادی می‌کند.
  • ذرت یک منبع خوب از انتی اکسیدان‌های کاروتنوئید، لوتئین و زاگزانتین می‌باشد که سلامت چشم را تقویت می‌کند.
  • فیبر نامحلول موجود در ذرت امکان دارد به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کند.
  • فیبری که در ذرت وجود دارد می‌تواند با افزایش احساس سیری پس از غذا به مدیریت وزن کمک زیادی بکند.

خرید نشاسته ذرت

غلات صبحانه شامل چیست؟

غلات صبحانه نوعی غذای تهیه شده از جو و شیرینی های مصنوعی است که عمدتا با نام کورن فلکس شناخته می‌شوند. این نوع غلات انواع مختلف و طعم‌های متفاوتی دارند و می‌توانند ترکیبی از میوه‌ها و مغزیجات نیز باشند.

سالم‌ترین نوع غلات صبحانه گرانولا است که هیچگونه قند مصنوعی ندارد و ترکیبی از جو پوست کنده، میوه‌های خشک، خرما، دانه کینوا، کشمش و … است و همراه با شیر، ماست، خامه یا حتی دسرهای مختلف سرو می‌شود.

دانه کینوا چیست؟ + خواص دانه کینوا + دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم؟

انواع دیگر غلات صبحانه کورن فلکس و موسلی هستند که موسلی ها نسبت به کورن فلکس سالم‌تر هستند!

غلان صبحانه چیزی نیستند که حتما آماده بخرید. شما در خانه نیز می‌توانید غلات صبحانه مورد نظر خود را تهیه کنید.

خواص غلات چیست؟

خواص غلات چیست؟

افزایش طول عمر

بعد از مطالعه،  بسیاری ازدانشمندان به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد میزان مرگ و میر در افرادی که بیشترین غلات را در برنامه روزانه خود دارد تا 9% کمتر است وهمچنین با کاهش 15% در مرگ ناشی از بیماری های قلبی همراه هست.

کمک به رفع چاقی

خطر ابتلا به مرض چاقی در افرادی که غلات کامل‌ بیشتری را مصرف می‌کنند کمتر است و احتمال جمع شدن چربی در ناحیه شکمی در این افراد نسبت به بقیه کمتر است.

درمان دیابت نوع 2

افرادی که بیشتر از غلات کامل استفاده می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

کسانی که غلات کامل بیشتری را در برنامه روزانه خود دارند تا 30% کمتر نسبت به بقیه افراد به بیماری‌های قلبی یعنی بزرگترین قاتل انسان‌ها در جهان مبتلا می‌شوند.

کمک به درمان سرطان روده بزرگ

در یک مطالعه دقیق این موضوع روشن شده است که مصرف کردن 3 وعده غلات کامل در روز خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را تا 17% کاهش می‌دهد. خیلی از مطالعات دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهد. ناگفته نماند این اطلاعات دال بر اثبات غلات کامل در از بین رفتن خطر ابتلا به بیماری‌ها نیستند، بلکه حاکی از آن است که احتمال ابتلا در افرادی که غلات کامل می‌خورند کمتر است.

به عبارتی آزمایشات (علم واقعی) نشان می‌دهد که غلات به صورت کامل سیری را افزایش می‌دهد و شاخص سلامت را تا حدی بهبود می‌بخشد، از انواع گوناگون این شاخص‌ها می‌توان به کنترل شاخص التهاب و همچنین بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

برای خرید حبوبات درجه یک و تازه نیز می‌توانید از طریق وبسایت گیاهینه اقدام کنید.

تفاوت غلات و حبوبات چیست؟

تفاوت غلات و حبوبات چیست؟

  • اولین تفاوت بین حبوبات و غلات مربوط به کربوهیدرات است. حبوبات فاقد کربوهیدرات هستند و غلات منبع عالی از کربوهیدرات!
  • حبوبات منبع سایر منابع مغذی مانند پروتئین و آمینواسید، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.
  • از لحاظ ارزش غذایی نیز می‌توان گفت حبوبات تقش پررنگ‌تری دارند ولی متاسفانه کمتر مصرف می‌شوند و به دلیل حجم بالای کربوهیدرات در غلات، غلات به یکی از مهم‌ترین منابع تامین غذای جهان تبدیل شده است.

غلات کامل یا غلات سبوس دار چیست؟

غلات کامل یا غلات سبوس دار چیست؟

غلات کامل سه قسمت اصلی تشکیل دهنده دارند: سبوس که لایه بیرونی سخت غلات است که حاوی فیبر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است، آندوسپرم و جوانه.

جوانه آن نیز هسته غنی از مواد مغذی آن است که حاوی کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها و همچنین سایر مواد مغذی گیاهی است. جوانه قسمت جنینی گیاه است، یعنی قسمتی که گیاه جدیدی را به وجود می آورد. آندوسپرم بزرگترین قسمت دانه است که بیشتر حاوی کربوهیدرات هایی به شکل نشاسته و پروتئین است. در غلات تصفیه شده، سبوس و جوانه برداشته شده و تنها آندوسپرم باقی می‌ماند. به استثنای جو، همه غلات معمولاً به صورت تصفیه شده مصرف می‌شوند و فقط جو دوسر کامل مصرف می‌شود.

غلات کامل فیبر و مواد مغذی بیشتری دارند، بنابراین فواید سلامتی بیشتری برای بدن دارند و تاثیر زیادی در طول عمر، جلوگیری از چاقی، پیشگیری از دیابت نوع 2، پیشگیری از بیماری های قلبی و همچنین پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارند.

غلات کامل یا همان غلات سبوس دار یا غلات تصفیه نشده، غلاتی هستند که سبوس و جوانه آنها از هم جدا نشده باشد. و اینها شامل آرد گندم کامل، نان سنگی، غلات کامل گندم، بلغور جو دوسر، غلات کامل و برنج قهوه ای است.

استفاده از غلات کامل در یک غذای رژیمی به تامین مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین بدن شما کمک می‌کند. این غلات علاوه بر مواد ذکر شده دارای فیبر بالایی نیز هستند که برای تنظیم و تسهیل عملکرد دستگاه گوارش مفید است.

پیشنهاد گیاهینه: برای اطلاع از قیمت و خرید برنج درجه یک و باکیفیت می‌توانید از طریق وبسایت گیاهینه اقدام کنید.

کلام اخر

با تشکر از شما که تا اینجا با ما همراه بودید، ما در این محتوا تلاش کردیم شما را با انواع غلات همچنین خواص آن آشنا کنیم اگر شما از دسته افرادی هستید که دوست دارید از خواص این غلات بهره ببرید گیاهینه به عنوان یک فروشنده عمده لیست کاملی را برای خرید در فروشگاه خود نیز عرضه کرده است و روش‌های گوناگونی را برای تحویل این محصولات به طور عمده در اختیار شما گذاشته است شما برای انجام سفارش می‌توانید با شماره‌های ذیل در ارتباط باشید.

تماس با ما

09134255340

03195010045

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها