6BDBADCE 30FA 4731 9EFB D773F4E3B6A1
سود فروش عطاری چقدر است؟
13 فروردین 1402
شربت تخم شربتی و خاکشیر
طرز تهیه انواع شربت با تخم شربتی
21 فروردین 1402

با مهم­ترین خواص خاکشیر برای سلامتی آشنا شوید

آخرین بروز رسانی 25 مرداد 1402 توسط Fateme amooshahi

خاکشیر یکی از آشناترین محصولاتی است که از گذشته‌­های دور تا به امروز در میان ما ایرانیان رواج داشته و چه به عنوان یک نوشیدنی  خوشمزه و یا داروی بیماری­‌های مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد. در کمتر خانه ایرانی وجود دارد که ردپایی از خاکشیر شفابخش در آن نباشد. پیشنهاد امروز ما در بازرگانی زرین گیاهینه به شما خاکشیر است.

خاکشیر چیست؟

خاکشیر گیاهی از تیره شب‌­بویان بوده که به صورت یک یا دوساله می‌­باشد. دانه این گیاه که همان قسمت مورد مصرف ما بوده به رنگ قرمز و قهوه ­ای (قرمز تیره) است و تفاوت آن در طعم آن­ها می­باشد که دانه ­های قرمز رنگ تلخ ­تر هستند. معمولا این گیاه شفابخش در کوهستان­ها و دشت­ها و برخی زمین­های غیر زراعی مرطوب به صورت خودرو رشد می‌­کند.

ترکیب شیمیایی خاکشیر متشکل از اسید چرب نظیر اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک بوده و ارزش غذایی صد گرم خاکشیر فاقد هرگونه کالری و فیبر بوده و دارای 27.5 گرم پروتئین به همراه 33 گرم چربی است.

طبع و انواع خاکشیر چیست؟

طبع خاکشیر گرم و نزدیک به اعتدال می­‌باشد و از همین روی مصرف زیاد آن برای افراد گرم ­مزاج توصیه نمی­شود. از سوی دیگر این محصول شفابخش می­تواند به خوبی اعتدال مزاجی را در افراد سردمزاج به وجود بیاورد. با وجود این در بسیاری موارد دیده می­شود که مردم برای درمان گرمازدگی از شربت خاکشیر استفاده می‌کنند تا دمای بدن فرد را پایین بیاورند.

از نظر نوع نیز همانطور که پیشتر عنوان شد، خاکشیر به صورت دو نوع قرمز رنگ و قهوه­ای رنگ است. دانه­‌های خاکشیر به رنگ قرمز معمولا در ابعاد ریزتر بوده و طعم تلخی دارند؛ در مقابل دانه‌­های به رنگ سرخ تیره یا قهوه‌­ای معمولا بزرگتر بوده و طعم شیرینی دارند.

فصل برداشت خاکشیر

فصل برداشت خاکشیر

ابتدا برای کشت خاکشیر، بذرهای رسیده را درون زمین به نسبت مرطوب بپاشید. بعد از آن فواصل آن­ها را به میزان مورد نیاز در نظر گرفته و یا این که این کار را در امتداد خط­ه‌ایی با فاصله‌­های مشخص، انجام دهید. انجام مراقبت‌های مورد نیاز نظیر حذف کردن علف‌های هرز، دادن کود و … مطابق روال عادی گیاهان باید صورت بپذیرد. تکثیر شدن خاکشیر معمولا از راه کاشت بذر گیاه در فصول پاییز یا بهار انجام می­شود. زدن جوانه عموما در فصل زمستان یا ابتدای بهار آغاز می­گردد.

مدت شکوفا شدن نیز از پایان بهار تا میان­ه‌ای فصل تابستان رخ داده و نزدیک به دو ماه به طول می‌­انجامد. محصول گیاه در فصل تابستان یا ابتدای فصل پاییز حاصل شده و گیاه در آن دوره خشک گردیده و می­میرد. همراه با خشک گردیدن گیاه، محصولات آن ترکیده و پخش می‌شوند و به صورت میانگین ​​75-650 بذر به ازای هر بوته به وجود می‌­آید.

خواص بارهنگ و اسفرزه و کاربرد آن در ماه رمضان

خواص خاکشیر در طب سنتی

در طب سنتی خاکشیر سرد و تر بوده و به طور معمول در فصل تابستان جهت جلوگیری از گرمازدگی و کم کردن دمای بدن مورد استفاده قرار می­گیرد. از همین روی شربت خاکشیر طرفداران بسیاری در فصل تابستان دارد. همچنین طب سنتی توصیه می­کند در ماه رمضان که پس از افطار هم امکان دارد همچنان حس تشنگی و عطش وجود داشته، از خاکشیر استفاده کنید؛ مصرف شربت خاکشیر در ماه رمضان باعث

1) تقویت کلیه

2) کاهش خشکی پوست

3) تنظیم دستگاه گوارش

4) افزایش میل جنسی می­شود.

در طب سنتی از این گیاه شفابخش جهت درمان خیلی از بیماری‌ها بهره برده می­شود:

خواص خاکشیر برای اعصاب: این محصول شفابخش تاثیرات مناسب و مطلوبی بر دستگاه عصبی بدن دارد. خاکشیر به رفع رسوبات نخاعی در بدن کمک می­کند. همچنین در بهبود بیماری صرع موثر است که برای این کار معمولا آن را با جوشانده ترنجبین ترکیب می­کنند. خاکشیر همچنین در درمان توهم و ترس و افسردگی بسیار تاثیرگذار است. عموما در طب سنتی برای تاثیرگذاری شربت خاکشیر در درمان مشکلات اعصاب توصیه می­کنند که به صورت خنک مصرف شود.

خواص خاکشیر برای کبد و پوست: از جمله خواص متعدد این محصول شفابخش در زمینه پاکسازی کبد است. خاکشیر دارای خواص ادرار آوری طبیعی داشته که از همین راه قادر است به سم ­زدایی و پاکسازی کبد کمک کند. بنابراین این محصول در جهت درمان بیماری­های کبدی نظیر کبدچرب سودمند می­باشد.

گیاهینه

خاکشیر از جمله بهترین گیاهان دارویی در راستای درمان و پاکسازی کبد می­باشد. همچنین ترکیب شدن خاکشیر با ترنجبین مناسب­ترین نرم­ کننده مزاج­های خشک (صفرا و سودا) می­باشد. شما همچنین می­‌توانید با ترکیب کردن خاکشیر با آب ­پنیر، درمانی برای سودا و صفرا ایجاد نمایید؛ این ترکیب بازکننده قدرتمند کبد به ویژه مسیرهای کبدی می­‌باشد.

خاکشیر همچنین حاوی خاصیت­های ضد التهابی و ضد باکتریایی بوده و در درمان آکنه و جوش بسیار مفید است. از همین روی از خاکشیر می­توان پاکسازی پوست و به ویژه صورت استفاده می­شود. خاکشیر قادر است پوست صورت را روشن نموده و لک­های پوستی را از بین ببرد. ترکیب ترنجبین با خاکشیر یک ترکیب استثنائی برای پوست است. معمولا برای پوست در طب سنتی خاکشیر به همراه ترنجبین توصیه می­شود. عموما توصیه می­شود 2 قاشق از خاکشیر را به همراه ترنجبین ترکیب کرده و خیس کنید بعد از آن ترکیب خاکشیر و ترنجبین را صاف نموده تا مخلوط شوند و سه هفته مصرف کنید.

  • رژیم لاغری
  • بهبود اسهال
  • رفع بوی بد دهان
  • دفع سنگ کلیه
  • پاکسازی روده
  • درمان یبوست
  • تقویت قوای جنسی مردان
  • درمان سرماخوردگی و تب
  • درمان قند خون

 

مضرات خاکشیر

افراد دارای مشکلات و مریضی‌­های ویژه گوارشی بایستی از خوردن خاکشیر دوری نمایند. همچنین افراد دارای ورم معده و زخم معده با خوردن خاکشیر دچار شدید شدن درد و ورم معده یا مشکلات سخت گوارشی می­شوند. از دیگر مضرات مصرف خاکشیر برای افراد مبتلا به ورم مفصل­ها و استخوان‌ها یا همان بیماری آرتروز است. همچنین پزشکان به بیماران روماتیسمی نیز توصیه می­کنند که خاکشیر مصرف نکنند.

همچنین به خاطر داشته باشید که افراط در استفاده از خاکشیر در ماه‌های اولیه دوره حاملگی امکان دارد سبب شل گردیدن دهانه رحم و سقط جنین گردد. از دیگر مشکلات مصرف خاکشیر در زمان استفاده آن به صورت ناشتا است که ممکن است سبب حساسیت گردد.

برای خرید بذر گیاهان دارویی از طریق سایت گیاهینه اقدام کنید.

خرید ادویه جات فله

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها