خاکشیر چیست و چه خواصی دارد
با مهم­ترین خواص خاکشیر برای سلامتی آشنا شوید
19 فروردین 1402
خورشت مجلسی خلال بادام کرمانشاهی
طرز تهیه خورشت خلال بادام
22 فروردین 1402

طرز تهیه انواع شربت با تخم شربتی

آخرین بروز رسانی 22 فروردین 1402 توسط تیم تحریریه گیاهینه

تخم شربتی دانه‌ی خوراکی گیاه ریحان کوهی است که خواص بی‌نظیری برای سلامت بدن دارد. استفاده از این دانه‌های طبیعی از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشت و در انواع شربت‌ها از آن استفاده می‌شد. به همین دلیل این دانه‌ها در کشور ما به تخم شربتی معروف هستند که به نام‌های بادرود و بادروج نیز شناخته می‌شوند.

تخم شربتی دانه‌های ریز و سیاه رنگی هستند که با قرار گرفتن در آب متورم و ژله‌ای می‌شوند. این دانه‌ها قادرند تا چند برابر ظرفیت آب در خود نگه دارند که همین امر سبب می‌شود مصرف این دانه‌ها در رفع عطش و تشنگی مؤثر باشد.

از تخم شربتی برای تهیه‌ی انواع شربت استفاده می‌شود. این شربت‌های سنتی به دلیل طعم فوق‌العاده و خواص فراوانی که برای سلامت بدن دارند، طرفداران بی‌شماری دارند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به طرز تهیه‌ی انواع شربت با تخم شربتی بپردازیم تا به شما کمک کنیم طعم‌های متفاوت و بی‌نظیر انواع شربت اصیل ایرانی را تجربه کنید. با گیاهینه همراه باشید.

تخم شربتی و خاکشیر

شربت تخم شربتی و خاکشیر یکی از نوشیدنی‌های گوارا و عالی برای رفع تشنگی در فصول گرم سال است. برای تهیه‌ی این شربت ابتدا باید به خوبی خاکشیر و تخم شربتی را بشویید.

برای شستن خاکشیر 6 قاشق غذاخوری از آن را در یک کاسه‌ی بزرگ ریخته و روی آن آب بریزید. اجازه دهید تا خاکشیر چند دقیقه خیس بخورد و هر چند وقت با چنگال آن را هم بزنید تا بهم نچسبد. آب ترکیب را چند بار عوض کنید تا ناخالصی‌های خاکشیر جدا شود. سپس خاکشیر را به آرامی به ظرف دیگری منتقل کنید، به طوری‌که شن ته آن در ظرف باقی بماند. این کار را دو بار تکرار کنید و مجدداً آب‌کشی کنید. خاکشیر آماده‌ی استفاده می‌باشد.

برای شستن تخم شربتی نیز به همین روش عمل کنید و 4 قاشق غذاخوری از آن را در آب خیس دهید تا مواد اضافی آن خارج شود.

برای تهیه‌ی شربت دو پیمانه از شکر را در آب بریزید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل شود و محلولی غلیظ ایجاد شود. پس از خنک شدن این محلول آن را به پارچ منتقل کنید و تخم شربتی و خاکشیر را به آن اضافه کنید. سپس کم کم به شربت آب اضافه کنید و آن را طبق ذائقه‌ و طبع خود تنظیم کنید. در صورت دلخواه می‌توانید زعفران، آب‌لیمو یا گلاب به این شربت اضافه کنید.

تخم شربتی با عرق نعنا

شربت تخم شربتی با عرق نعنا یکی از نوشیدنی‌های پرخاصیت و ساده است که به آسانی تهیه می‌شود. ابتدا 4 قاشق شکر را در این لیوان عرق نعنا حل کنید سپس 1 قاشق مرباخوری تخم شربتی را به آن اضافه کنید و چند تکه یخ در آن قرار دهید. شربت ما آماده است! البته توجه کنید تخم شربتی را از قبل چند دقیقه در آب قرار دهید تا خاکستری و ژله‌ای رنگ شود.

تخم شربتی با آبلیمو

برای تهیه‌ی شربت تخم شربتی با آبلیمو ابتدا دانه‌های بادروج را بشویید و در آب قرار دهید. مقداری شکر را در آب بریزید و هم بزنید تا شکر کاملاً حل شود. سپس آب‌لیمو و تخم شربتی را به این ترکیب اضافه کنید و نوش جان کنید. می‌توانید به جای شکر از عسل نیز استفاده کنید.

تخم شربتی مجلسی

برای تهیه‌ی یک شربت مجلسی فوق‌العاده با تخم شربتی همراه ما باشید. ابتدا مانند هر شربت دیگری که با تخم شربتی تهیه می‌شود، دانه‌های ریز بادروج را شسته و در آب خیس دهید. مقداری آب درون یک پارچ بریزید و بر اساس ذائقه‌ی خود با افزودن شکر شیرینی آن را تنظیم کنید. آب و شکر را به خوبی هم بزنید تا شکر کاملاً در آب حل شود. یک لیمو ترش را از وسط برش بدهید و آب آن را در ظرفی جدا بگیرید و به پارچ اضافه کنید.

تخم شربتی آماده شده و زعفران را به ترکیب فوق اضافه کنید. شربت را درون لیوان بریزید و چند تکه یخ در آن قرار دهید و میل کنید. برای تزئین می‌توانید چند برگ نعنا یا تکه‌های لیمو ترش را به شربت خود اضافه کنید. این شربت یکی از نوشیدنی‌های محبوب در مراسمات و مهمانی‌ها است که طعم بی‌نظیری دارد.

شربت تخم شربتی مجلسی

شربت تخم شربتی مجلسی

تخم شربتی با گلاب

برای تهیه‌ی تخم شربتی با گلاب مقداری آب درون یک لیوان بریزید و با مقداری شکر شیرینی آن را تنظیم کنید. سپس گلاب و تخم شربتی را به آن اضافه کنید و چند تکه یخ در آن قرار دهید. به همین آسانی یک شربت خنک و مفید برای خود آماده کنید. در صورت دلخواه می‌توانید کمی آب‌لیمو نیز به این ترکیب اضافه کنید.

شربت تخم شربتی رنگی

برای تهیه‌ی شربت تخم شربتی رنگی راه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال استفاده از زعفران رنگ شربت را زرد می‌کند و اگر به جای آب از شربت آلبالو، توت‌فرنگی و هندوانه استفاده کنید رنگ شربت قرمز می‌شود. استفاده از آب‌میوه‌ها، اسموتی‌ها، برخی گل‌ها و رنگ خوراکی سبب تغییر رنگ این شربت به رنگ دلخواه می‌شود.

شربت تخم شربتی زعفرانی

شربت تخم شربتی زعفرانی

برای داشتن رنگ آبی می‌توانید از گیاه پنیرک، ژله بلوبری یا رنگ خوراکی آبی استفاده کنید. اگر می‌خواهید شربت تخم شربتی چند لایه داشته باشید، باید غلظت‌های متفاوتی از این شربت را در رنگ‌های مختلف تهیه کنید. با توجه به سنگینی و غلظت هر شربت لایه‌های مختلف ایجاد می‌شود که ظاهر بسیار جذابی دارد.

شربت تخم شربتی و لاغری

تخم شربتی پروتئین و فیبر زیادی دارد که سبب کاهش اشتها و در نهایت لاغری می‌شود. فیبر و پروتئین موجود در تخم شربتی احساس سیری به فرد می‌دهد و مصرف روزانه و منظم آن سبب کاهش وزن می‌شود. برای تهیه‌ی شربت تخم شربتی برای لاغری مقداری از آن را در آب خیس دهید. سپس آن را به همراه مقداری آ‌ب‌لیمو و عسل نوش جان کنید.

هم‌چنین شما می‌توانید تخم شربتی را به اسموتی‌ها یا آب‌های طعم‌دار اضافه کنید و در میان وعده‌ی خود مصرف کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله با طرز تهیه‌ی انواع شربت خوشمزه و گوارا با تخم شربتی آشنا شدیم. استفاده از تخم شربتی در شربت سبب رفع عطش، کاهش وزن، پاکسازی بدن و کبد، بوی خوش دهان، سلامت و شادابی پوست می‌شود. بنابراین نوشیدن این شربت‌های فوق‌العاده را مخصوصاً در روزهای گرم و ماه مبارک رمضان فراموش نکنید.

خرید ادویه جات فله

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها