خورشت مجلسی خلال بادام کرمانشاهی
طرز تهیه خورشت خلال بادام
22 فروردین 1402
درمان گیاهی فشار خون بالا چیست
 با درمان گیاهی فشار خون بالا آشنا شوید!
1 اردیبهشت 1402

7 خواص تخمه شربتی که باید بدانید!

تخم شربتی و خواص بی نظیر آن برای سلامتی

آخرین بروز رسانی 3 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

تخم شربتی که به نام‌های بادروج و بادرود نیز شناخته می‌شود، تخم گیاه ریحان وحشی است. ریحان وحشی یا کوهی، گیاهی خودرو از خانواده‌ی نعنا به شمار می‌رود که در نواحی کوهستانی رشد می‌کند. دانه‌های این گیاه، خوراکی هستند که در تهیه‌ی نوشیدنی‌ها و برخی دسرها استفاده می‌شوند. از آن‌جا که از دانه‌های گیاه ریحان کوهی در تهیه‌ی شربت و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود، این دانه‌ها در کشور ما به عنوان تخم شربتی شناخته می‌شوند.

دانه‌های بادرود که کالری بسیار کمی دارند، سرشار از مواد مغذی و ویتامین هستند که فواید فراوانی برای حفظ سلامت بدن دارند. استفاده از این دانه‌ها در تهیه‌ی شربت‌های خنک و پرخاصیت در ایران بسیار متداول است و قدمتی طولانی دارد.

در مناسبت‌های مختلف و به خصوص در تابستان و روزهای گرم، از این دانه‌ها برای تهیه‌ی شربتی گوارا استفاده می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله ما قصد داریم به تفصیل به معرفی تخم شربتی و خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی بپردازیم. اگر به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید، همراه ما باشید.

تخم شربتی چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم تخم شربتی به تخمِ گیاه خودروی ریحان کوهی گفته می‌شود. تخم این گیاه به شکل دانه‌های ریز و سیاه‌رنگ است که خواص بی‌نظیری دارد. گیاه ریحان کوهی شبیه به ریحان خوراکی است با این تفاوت که این گیاه بوی کمتر و برگ‌هایی زبرتر و دانه‌هایی ریزتر دارد.

برای استفاده از این دانه‌ها در شربت، ابتدا این دانه‌ها باید به خوبی شسته شوند. سپس درون آب قرار می‌گیرند تا لعاب‌دار شوند و حالت ژله‌ای و متورم به خود بگیرند. زمانی‌که رنگ دانه‌ها از مشکی به خاکستری تغییر کرد و اندازه‌ی آن‌ها بزرگ‌تر شد، آن‌ها برای استفاده در شربت آماده‌اند. برای تهیه‌ی یک شربت فوق‌العاده خوش طعم و مفید، این دانه‌ها معمولاً در ترکیب با تخم شربت، زعفران، آب‌لیمو و گلاب به کار می‌روند.

حتما بخوانید: قیمت خاکشیر

تفاوت تخم شربتی با تخم ریحان

امروزه از تخم شربتی و تخم ریحان پرورشی در تهیه‌ی شربت استفاده می‌شود. اگرچه این دانه‌ها به هم شبیه هستند، اما خواص متفاوتی در طب سنتی برای این دو ذکر شده است. هم‌چنین تفاوت‌های جزئی نیز در ظاهر این دو دانه قابل مشاهده است.

تخم شربتی دانه‌های ریزتر در مقایسه با تخم ریحان پرورشی دارد. هم‌چنین رنگ دانه‌های بادرود شفاف‌تر و براق‌تر از ریحان است. به طور کلی ریحان پرورشی دانه‌هایی درشت‌تر و مات‌تر در مقایسه با تخم شربتی دارد.

انواع تخم شربتی

ممکن است در خرید تخم شربتی با انواع متفاوت آن در بازار روبرو شوید. تخم شربتی از نظر اندازه در سه سایز ریز، متوسط و درشت به فروش می‌رسد که تفاوت‌های جزئی در طعم آن‌ها نیز دیده می‌شود.

تخم شربتی ریز همان دانه بادرود است که خواص بی‌شماری دارد و برای رفع عطش و تشنگی در تابستان، بهترین انتخاب است.

تخم شربتی درشت یا بالنگو نوع دیگری از تخم شربتی است که دانه‌های درشت‌تری دارد. گیاه بالنگو برگ‌هایی شبیه به ریحان با گل‌های آبی، زرد و سفید است. تخم این گیاه نیز پس از خیساندن در آب، لعاب‌دار و ژله‌ای می‌شود و در شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخم شربتی بالنگو طبعی گرم و تر دارد و مسکن درد و آرامش‌بخش است.

دانه‌ای دیگر که در شربت به استفاده می‌شود تخم ریحان است که اندازه‌ای متوسط دارد و مزه‌ای مشابه با تخم شربتی دارد. بسیاری از افراد اکثر اوقات این دو دانه را با یک‌دیگر اشتباه می‌گیرند.

تخم شربتی درشت

تخم شربتی درشت

خواص تخم شربتی

تخم شربتی به دلیل داشتن مقادیر مناسبی از آهن، پتاسیم، کلسیم، پروتئین، ویتامین C و روغن‌های ضروری، خواص درمانی بسیاری دارد. این دانه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که سبب پیشگیری از سرطان کبد و حفظ سلامت سیستم گوارشی و پوست می‌شوند. هم‌چنین استفاده از این دانه‌ها به پاکسازی کبد و کاهش چربی خون کمک می‌کند. در ادامه می‌خواهیم به شرح برخی از خواص تخم شربتی برای سلامتی بدن بپردازیم، گیاهینه را همراهی کنید.

سرفه

دانه‌های بادرود به دلیل داشتن فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. مصرف این دانه‌ها سبب پیشگیری از سرماخوردگی و درمان سرفه می‌شود.

پوست

افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن سبب ایجاد چین و چروک در صورت می‌شود. حذف و کنترل این رادیکال‌های آزاد تا حد زیادی به جوان‌سازی صورت و رفع چین و چروک‌ها کمک می‌کند. تخم شربتی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و اسیدهای چربی که دارد سبب کنترل رادیکال‌های آزاد می‌شود و به داشتن پوستی صاف و روشن کمک می‌کند.

خواص تخمه شربتی برای استخوان

تخم شربتی حاوی مقادیر مناسب کلسیم است که به حفظ و سلامت استخوان کمک می‌کند. علاوه‌براین دانه‌های بادرود حاوی منگنز، منیزیم، فسفر و پروتئین هستند که سبب حفظ تراکم استخوان می‌شود و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

خواص تخم شربتی برای استخوان

خواص تخم شربتی برای استخوان

مصرف تخمه شربتی برای لاغری

تخم شربتی در تماس با آب چند برابر می‌شود و میزان زیادی آب در خود نگه می‌دارد. مصرف این دانه‌ها معده را پر می‌کند و اشتها را کاهش می‌دهد. هم‌چنین فیبر موجود در دانه‌های بادرود سبب کاهش اشتها و لاغری می‌شود.

سلامت کبد

تخم شربتی به دلیل داشتن فیبر و پکتین سبب کاهش کلسترول و قند خون می‌شود. مصرف این دانه‌ها مشکلات کبدی را از بین می‌برد و سبب کاهش قند خون می‌شود. هم‌چنین فلاونوئیدهای موجود در تخم شربتی از ابتلا به سرطان کبد جلوگیری می‌کنند و سبب کاهش تجمع چربی در کبد و پاکسازی آن می‌شوند.

سلامت دهان و دندان

تخم شربتی خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی دارد که مصرف آن به حفظ سلامت دندان و جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند. مصرف این دانه‌های بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد.

کاهش استرس

مصرف تخم شربتی سبب ایجاد آرامش در فرد و بهبود خلق و خو می‌شود. این دانه‌ها خستگی را رفع می‌کنند و به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کنند. در نتیجه استفاده از تخم شربتی سبب کاهش استرس و بهبود وضعیت خواب می‌شود.

تخم شربتی به عربی و انگلیسی

تخم شربتی یا همان بادروج که نام علمی آن به انگلیسی  Ocimum basilicum L است به زبان عربی به نام حوک شناخته می‌شود. در زبان انگلیسی این دانه‌ها به اختصار Basil نام دارند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی تخم شربتی و خواص آن پرداختیم. تخم شربتی که به نام‌های بادروج و بادرود نیز شناخته می‌شود خواص بی‌شماری دارد. این دانه‌های ریز، تخمِ گیاه ریحان وحشی است که با قرار گرفتن در آب لعاب‌دار و ژله‌ای می‌شود. استفاده از این دانه‌ها در شربت‌های مختلف در مناسبت‌ها و مراسمات مختلف از دیرباز در ایران متداول بوده است.

تخم شربتی تأثیر فراوانی در رفع عطش دارد و مصرف آن در تابستان و روزهای گرم توصیه می‌شود. این دانه سرشار از مواد مغذی است که به سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن، پاکسازی کبد، برطرف کردن کم‌خونی و … کمک می‌کند. با مصرف گنجاندن این دانه‌ی کم کالری اما با ارزش در رژیم غذایی خود، می‌توانید به حفظ سلامت خود کمک کنید. برای خرید بذر گیاهان دارویی می‌توانید از طریق وبسایت گیاهینه اقدام کنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
2 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها