خواص سنبل الطیب چیست؟ دمنوش سنبل الطیب برای چی خوبه؟
خواص سنبل الطیب چیست؟ دمنوش سنبل الطیب برای چی خوبه؟
2 مرداد 1399
صمغ عربی چیست؟
صمغ عربی چیست؟ | خواص صمغ عربی
1 شهریور 1399

گرام ماسالا چیست؟ + ادویه گرام ماسالا چه کاربردی دارد؟

با گرم ماسالا معروفترین ادویه هند آشنا شوید

آخرین بروز رسانی 19 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

غذاهای هندی از انواع گوشتی گرفته تا سبزیجات، اغلب از یک چاشنی ثابت به نام گرم ماسالا بهره می‌برند. گرام ماسالا یا گراماسالا در شمال هندوستان معمولا به صورت پودری استفاده می‌شود ولی در قسمت‌های جنوبی این کشور، این ادویه پرکاربرد را به شکل خمیر و با شیر نارگیل، سرکه یا آب مصرف می‌کنند.

استفاده از گرم ماسالا در همه فصل‌های سال رواج دارد و هر چند که یک ادویه کامل و مجزا است اما گاهی با ادویه‌های دیگر هم مخلوط می‌شود.

ادویه گرام ماسالا چیست؟

گراماسالا ترکیبی از چند ادویه محبوب هندی است که معمولا برای عطر و طعم بیشتر، قبل از رسیدن به دست مشتری برشته می‌شوند.

کلمه ماسالا به معنی ادویه و کلمه گرام هم به معنی داغ است. اما این ادویه لزوما طعم تندی ندارد. شکل پودری این ادویه فاقد گلوتن و برای گیاهخواران مناسب است. اما به هر حال بهتر است قبل از استفاده از ترکیبات داخل آن مطمئن شوید.

انواع گرام ماسالا

تقریبا می‌توان گفت هیچ فرمول مشخصی برای ترکیب این ادویه وجود ندارد و بسته به نوع منطقه و البته سلیقه و ذائقه افراد، ترکیبات گرام ماسالا متفاوت است. در شمال هندوستان مانند منطقه پنجاب، قسمت عمده ترکیب گرم ماسالا را فلفل سیاه تشکیل می‌دهد و طعمی شیرین و معطر دارد.

گرم ماسالای این منطقه بسیار ملایم و مطبوع است.

اما هر چه به سمت جنوب هندوستان نزدیک‌تر شوید، گرم ماسالا به دلیل استفاده بیشتر از فلفل قرمز، گرم‌تر و تندتر خواهد شد.

نکته جالب این است که دستور ترکیب گرم ماسالا نه تنها از یک منطقه به منطقه دیگر تغییر می‌کند، بلکه به تعداد خانواده‌ها نیز متفاوت است. ساخت متفاوت و منحصر به فرد گرم ماسالا برای خانواده‌های هندی یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود و همه سعی می‌کنند بهترین گرم ماسالای موجود را ترکیب کنند.

منشا گرام ماسالا کجاست؟

هندی‌ها بر این باورند که گرم ماسالا از شمال هندوستان و به ویژه غذاهای سنتی مغول‌ها وارد کشور شده است. شمال هند نسبت به سایر نقاط این کشور، مناطق سرد بیشتری دارد و به همین دلیل استفاده از ادویه‌جات گرم در بین مردم این منطقه از محبوبیت زیادی برخوردار است. استفاده از گرم ماسالا نه تنها در شبه قاره هند بلکه تا ایران هم رواج پیدا کرده است.

ترکیبات اصلی گرام ماسالا

اگر به فکر خرید گرم ماسالا افتاده‌اید بهتر است کمی با ترکیبات آن آشنا شوید. این ادویه اغلب شامل مواد زیر است:

  • گشنیز
  • زیره
  • هل
  • میخک
  • فلفل سیاه
  • دارچین کاسیا
  • جوز هندی

مواد زیاد دیگری را هم می‌توان بسته به سلیقه و ذائقه به این ترکیبات اضافه کرد. ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زعفران، دانه رازیانه، زنجبیل، سیر، دانه خردل، صدف، تمر هندی، شنبلیله و فلفل چیلی.

مزه گرم ماسالا شبیه چیست؟

گرم ماسالا معمولا طعمی شیرین و عطری مانند عطر گل‌ها دارد. پس از خوردن این ادویه کمی احساس حرارت خواهید کرد که به دلیل وجود فلفل سیاه در آن است. در عین حال وجود زیره، زردچوبه و گشنیز هم ممکن است طعمی نزدیک به طعم کاری به یاد شما بیاورد.

گرام ماسالا معمولا از ادویه‌های تازه و در مقدار کم تهیه می‌شود تا عطر و طعمش را از دست ندهد. این ادویه را در دقایق پایانی پخت و پز به غذا اضافه می‌کنند تا عطر خود را حفظ کند. بعضی افراد هم مقداری از پودر گرم ماسالا را روی ظرف غذا می‌پاشند.

ادویه گرام ماسالا چه کاربردی دارد؟

گرام ماسالا را می‌توان در همه نوع غذای گوشتی استفاده کرد. همچنین این ادویه برای گیاهخواران هم مناسب است و سوپ‌های خوش‌طعمی را می‌توان با این ادویه معطر درست کرد.

زمانی که می‌خواهید گرم ماسالای خود را درست کنید دستتان کاملا باز است که از هر کدام از ادویه‌های تشکل‌دهنده آن به مقدار دلخواه استفاده کنید. شاید دلتان بخواهد تعدادی از آن‌ها را هم حذف کنید. در هر صورت می‌توانید آنقدر دستور تهیه خود را تغییر دهید تا بالاخره به یک ترکیب دلخواه دست پیدا کنید.

ادویه گرام ماسالا از کجا بخریم؟

اگر در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید فروشگاه مواد غذایی هندی یا غذاهای بین‌المللی وجود دارد، احتمالا به راحتی می‌توانید گرم ماسالا را پیدا کنید.

همچنین این امکان هم وجود دارد که ترکیبات مختلف گرم ماسالا را به صورت مجزا تهیه کنید و ترکیب خاص خود را بسازید. این روش ممکن است حتی مقرون به صرفه‌تر هم باشد.

برای خرید گرام ماسالا می‌توانید از طریق گیاهینه شاپ اقدام کنید.

ترکیب گرام ماسالا

اگر بتوانید مواد تشکیل‌دهنده گرم ماسالا را به صورت تازه و جداگانه تهیه کنید و خودتان آن‌ها را ترکیب کنید، قطعا گرم ماسالایی که به دست می‌آورید از نظر عطر و طعم، بسار بهتر از گرم ماسالایی خواهد بود که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند. روش ترکیب گرم ماسالا به شرح زیر است:

  • 3 قاشق غذاخوری تخم گشنیز
  • 2 قاشق غذاخوری دانه زیره
  • 2 قاشق غذاخوری تخم هل
  • 2 قاشق غذاخوری فلفل سیاه
  • 1قاشق چای‌خوری جوز هندی رنده شده
  • 1 عدد چوب دارچین
  • 1 قاشق چای‌خوری کل میخک

 

۱-  ظرفی را که کاملا خشک است روی حرارت متوسط قرار دهید و به مدت ده دقیقه گشنیز، زیره، هل و فلفل سیاه را روی حرارت بهم بزنید تا کاملا یکدست پخته شوند.

۲- هنگامی که رنگ مواد تیره شد و عطر خوبی در فضا پیچید، آن‌ها را از طرف خارج کرده و در جایی قرار دهید که خنک شوند.

3- مواد خنک شده را در دستگاه آسیاب یا چرخ قهوه خرد کنید.

4- جوز هندی رنده شده را به مواد اضافه کنید.

5- مواد را در یک ظرف در بسته و  در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نحوه نگهداری

گرم ماسلا به سرعت عطر و طعم خود را از دست می‌دهد بنابراین حتما مخلوط خود را در یک ظرف در بسته و به دور از هوا و گرما نگهداری کنید. به خاطر داشته باشید که ادویه خود را به میزان استفاده چند روز درست کنید تا همواره تازه و خوش‌عطر باشد. هر چند که گرم ماسالا را می‌توان تا شش ماه نیز نگهداری کرد و این ادویه به این زودی‌ها دچار فساد و خرابی نمی‌شود.

فواید گرم ماسالا

هدف اصلی استفاده از گرم ماسالا رسیدن به ترکیبی متعادل از انواع ادویه‌هاست. با استفاده از این ادویه معطر و خوش‌طعم  در غذا به ادویه‌های دیگری مانند نمک، کم‌تر احتیاج پیدا می‌کنید. ضمن این که هر کدام از ادویه‌هایی که در ترکیب گرم ماسالا به کار می‌روند دارای فواید بسیاری برای سلامتی هستند و مهم‌تر از همه به هضم غذا کمک می‌کنند.

در سنت دارویی هندوها از گرم ماسالا به عنوان یک ادویه گرم‌کننده که به افزایش دمای بدن و بهبود کیفیت سوخت و ساز کمک می‌کند یاد می‌شود.

منابع:

https://www.thespruceeats.com/what-is-garam-masala-995690

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها