با گرم ماسالا معروفترین ادویه هند آشنا شوید
گرام ماسالا چیست؟ + ادویه گرام ماسالا چه کاربردی دارد؟
15 مرداد 1399
بادیان ستاره ای
بادیان ستاره ای چیست؟ + طرز استفاده بادیان ستاره ای
2 شهریور 1399

صمغ عربی چیست؟ | خواص صمغ عربی

آخرین بروز رسانی 20 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

صمغ عربی قرن‌ها است که در داروها، مواد غذایی، ساخت ابزارهای چوبی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یافته‌های علمی، پیشینه استفاده از این گیاه با ارزش را به تمدن با شکوه مصر باستان و گستردگی جغرافیای آن را به قبایل بومی استرالیا می‌رساند.

فرامانروایان مصری و قبایل آن‌ها از صمغ به روش‌های مختلف و جالبی استفاده می‌کردند، از تهیه دسر گرفته تا معالجه بواسیر.
اولین گونه صمغ عربی Acacia nilotica نام داشت که توسط یک دانشمند سوئدی به نام   Carl Linnaeus در دهه 1700 کشف شد و از آن زمان تاکنون نزدیک به 1000 گونه به خانواده صمغ عربی اضافه شده است.
صمغ را در فروشگاه‌های مواد غذایی به صورت گرد (پودر) شده، خرد شده و به شکل کامل و درسته به فروش می‌رسانند.

درخت صمغ دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از گیاهان مختلف است؛ مانند درختان و درختچه‌ها که در انواع گوناگون برای مصارف متنوع استفاده شوند. صمغی که امروز خریداری می‌کنید، ممکن است از یک یا چند نوع از این گونه‌ها باشد.

درخت صمغ عربی

از صمغ عربی گاهی با نام پودر عربی نیز یاد می‌شود. صمغ یک محصول فیبری است که از شیره سخت شده طبیعی دو نوع درخت وحشی اقاقیا ساخته می‌شود.

در سراسر جهان، صمغ‌های اقاقیا همواره با نام‌های زیادی از جمله آدامس اقاقیا، صمغ عربی، پودر اقاقیا، صمغ سنگال، صمغ هندی و… شناخته می‌شوند.
از اقاقیای سنگال، بیشتر در ساخت محصولات صمغی استفاده می‌شود.

واچلیا (اقاقیا) گونه دیگری است که صمغ خشک شده را از تنه و شاخه‌های آن به دست می‌آورند. این درختان به وفور در سودان رشد می‌کنند، جایی که اکنون حدود 50 درصد از آدامس‌های موجود در بازار جهان تولید می‌شود، البته این نوع صمغ در مناطق دیگر آفریقا مانند کنیا، مالی، نیجر، نیجریه و سنگال نیز یافت می‌شود.
نکته جالب در مورد درختان اقاقیا این است که وقتی در شرایط نامطلوب مانند خاک ضعیف، خشکسالی یا گرمای زیاد باشند، صمغ بیشتری تولید می‌کنند. هر چند این موضوع تا حدی به درختان آسیب می‌رساند اما باعث افزایش تولید صمغ می‌شود.

برای خرید صمغ عربی و اطلاع از قیمت آن می‌توانید از طریق لینک های زیر اقدام کنید:

خرید صمغ عربی

صمغ فارسی(زدو)

خواص صمغ عربی چیست؟

خواص صمغ عربی چیست؟

در این قسمت مشهورترین خواص صمغ عربی را برای شما لیست کرده‌ایم، البته به خاطر داشته باشید که مصرف هرچیزی به اندازه خوب است! مصرف بیش از حد و نابجا، باعث ایجاد مشکلات جسمی و روحی فراوانی می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص خواص صمغ عربی و انواع آن در بازار تجارت کلیک کنید

1- تسکین درد و سوزش

صمغ به طور طبیعی بافتی چسبنده‌ای دارد و اغلب برای کاهش سوزش و التهاب از آن استفاده می‌شود. صمغ به ویژه برای رفع ناراحتی معده و گلو مؤثر است.

2- بهبود زخم‌ها و خراش‌ها

از صمغ اغلب در درمان‌های موضعی برای بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود. پزشکان، دانشمندان و محققان بر این باور هستند که این تاثیر ممکن است به دلیل برخی از مواد شیمیایی صمغ مانند آلکالوئیدها، گلیکوزیدها و فلاونوئیدها باشد. صمغ به بهبود زخم‌های معده نیز کمک کند.

3- ارتقاء سلامت‌ دهان و دندان

استفاده از خمیر دندان و دهانشویه‌های حاوی عصاره گونه‌ای از صمغ معروف به Acacia  catechu  که به آن خیر ((khair سیاه هم گفته می‌شود، باعث جلوگیری از التهاب و ورم لثه می‌شود.

استفاده از صمغ پودر شده در خمیردندان‌های گیاهی موجب تمیز کردن دندان‌ها، بدون ساییدگی زیاد می‌شود. پودر صمغ می‌تواند بیش از دو سوم پلاك‌های دندانی را تمیز کند.

4- منبع غنی از فیبر

صمغ حاوی فیبرهای غذایی محلول در آب است که نه تنها حجم فیبر مناسبی برای رژیم غذایی دارند، بلکه در کنترل کلسترول نیز مفید هستند.

مصرف 15 گرم صمغ رقیق‌شده در روز به کنترل غلظت کلسترول خون کمک می‌کند. صمغ می‌تواند به حفظ وزن مناسب کمک کند و برای سلامت عمومی قلب و عروق مفید است.

فیبر صمغ مفید و زیاد است، چنان که  سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام‌کرده است، صمغ مانند بسیاری از غذاها از جمله غلات منبعی سرشار از فیبر است.

5- کاهش حجم توده چربی

نتایج یک تحقیق نشان داده است که صمغ عربی باعث کاهش شاخص توده چربی می‌شود.

6- تسکین سرفه و گلو درد

صمغ برای رفع سوزش و التهاب مجاری تنفسی مفید است. این صمغ  می‌تواند به کنترل سرفه کمک کند . از خواص این صمغ در ساخت محلول‌هایی برای ترمیم سطح داخلی گلوی و محافظت از مخاط موجود در گلو استفاده می‌شود. مصرف این صمغ از هر نوع سوزش و التهاب جلوگیری می‌کند، فارغ از این که دلیل ایجاد آن حساسیت فصلی باشد یا سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها.

استفاده از صمغ برای درمان سرفه، باعث می‌شود، صدای بیمار تغییر نکند و با صحبت کردن، گلو دچار سوزش و خشکی نشود.

7- جلوگیری از خون‌ریزی و کمک به انعقاد خون

نوعی از صمغ به توقف خونریزی ناشی از بریدگی، زخم، و دیگر جراحات کمک می‌کند. استفاده از دم‌نوش صمغ برای شست‌وشوی ناحیه جراحت، یک درمان بسیار مؤثر است. همین روش می‌تواند برای جلوگیری از خونریزی شدید نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین دم‌نوش صمغ برای ضد عفونی کردن و نابودی باکتری‌های محدوده جراحت بسیار مفید است.

درباره کاربردهای صمغ عربی و فرصت‌های بازار فروش آن در اروپا بیشتر بدانید!

نکات مهم در استفاده از صمغ عربی

نکات مهم در استفاده از صمغ عربی

هر کسی قبل از مصرف هر یک از انواع صمغ باید با پزشک مشورت کند تا مطمئن شود، در صورت مصرف صمغ واکنش آلرژیک یا تداخل دارویی نخواهد داشت.
برخی از انواع صمغ حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که می‌توانند باعث ریزش مو شوند و بر توانایی دستگاه گوارش در جذب مواد غذایی و فرآیند رشد تأثیر منفی بگذارند.

بعضی از انواع صمغ کاربرد خوراکی ندارند و نباید آن‌ها را مصرف کرد.
سایر عوارض جانبی که در رابطه با مصرف فیبر صمغ گزارش شده از این قرار هستند:

  • تجمع گاز
  • یبوست
  • گرفتگی عضلات
  • تهوع صبح‌گاهی
  • اسهال خفیف
  • نفخ شکم

مطالعات نشان می‌دهد که میزان مصرف صمغ به عنوان دارو یا مکمل در هر نوبت بین 15 تا 30 گرم یک روز است. اما قبل از دادن آن به کودکان، سالمندان و زنان باردار و شیرده باید با پزشک مشورت شود.
صمغ عربی در بسیاری از محصولات غذایی استفاده می‌شود و معمولا می‌توان با اطمینان از آن در پخت و پز، نوشیدنی‌ها و سایر موارد استفاده کرد  اما در صورت مصرف هرگونه صمغ قبل از استفاده از آن به عنوان مکمل، باید با پزشک مشورت کرد.

منبع:

https://www.healthline.com/health/7-uses-for-acacia

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
11 ماه قبل

از صمغ عربی به عنوان یکی از ترکیبات ادجوانت در واکسن سازی هم استفاده می شود.

Fateme amooshahi
مدیر
Fateme amooshahi
8 ماه قبل
پاسخ به  احمد

بسیار عالی ممنون از نظرتون.