صمغ عربی چیست؟
صمغ عربی چیست؟ | خواص صمغ عربی
1 شهریور 1399
چوب دارچین سیلان
چوب دارچین سیلان سریلانکا و شرایط تجارت آن
3 شهریور 1399

بادیان ستاره ای چیست؟ + طرز استفاده بادیان ستاره ای

آخرین بروز رسانی 20 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

بادیان ستاره‌ای محصولی از گیاهان دارویی است که شکل ظاهری آن به صورت ستاره‌ای است و در داخل هر شیار ستاره‌ای آن دانه‌هایی با‌ ارزش غذایی و دارویی عالی وجود دارد.

این محصول بومی کشور چین است و محصول نهایی آن از درختی کوچک و همیشه سبز به دست می‌آید. خرید بادیان ستاره ای برای مصارف پزشکی و سلامت از طرف شرکت‌های مختلف انجام می‌شود.

به صورت علمی، بادیان ستاره‌ای با نام Illicium Verum  شناخته می‌شود و بعضی از مواقع به آن بادیان ستاره ای چین نیز گفته می‌شود. کشت این محصول بیشتر به علت استفاده‌های دارویی آن انجام می‌شود چرا که ارزش دارویی آن در حد بسیار قابل توجهی است.

دانه‌های بادیان ستاره‌ای کمی تلخ‌تر از دانه‌های بادیان هستند و برای خرید بادیان ستاره ای محصول به صورت تمام یا خرد شده وجود دارد. این محصول گیاهی یکی از مواد اصلی پودر پنج‌ادویه چینی است و برداشت بادیان ستاره ای در زمانی صورت می‌گیرد که هنوز سبز است و به طور کامل نرسیده است.

پس از برداشت و خشک کردن، این محصول رنگ قرمز بیشتری پیدا می‌کند و طعم مطبوع شیرینی آن یادآور شیرین بیان، میخک و تخم رازیانه است.

بادیان ستاره ای در چه غذاهایی استفاده میشود؟

بادیان ستاره ای در چه غذاهایی استفاده میشود؟

بادیان ستاره ای طعمی شیرین به تند دارد. برای استفاده از آن در غذاها می‌توانید دانه‌های بادیان را بدون پودر کردن در غذا بریزید تا بوی بد گوشت و مرغ را ازبین ببرد البته به یاد داشته باشید که قبل از میل کردن غذا، دانه‌ها را خارج کنید.

همچنین می‌توانید دانه‌ها را پودر کرده و مانند ادویه‌های دیگر از آن استفاده کنید.

بادیان ستاره ای برای استفاده در انواع غذاهای گوشتی و کبابی، سوپ‌ها، سس‌ها و نوشیدنی‌ها گزینه مناسبی است. البته همه این موارد به این بستگی دارد که شما از طعم این ادویه خوشتان می‌آید یا خیر.

طرز استفاده بادیان ستاره ای

در کشورهایی مانند ویتنام، بادیان ستاره‌ای در آشپزی سوپ مخصوص این کشور کاربرد دارد و یکی از مواد اصلی آن به شمار می‌رود و مردم با خرید بادیان ستاره ای در آشپزی از آن استفاده می‌کنند.

در حدود ۹۰ درصد استفاده از این محصول کشاورزی و دلیل کشت آن، استخراج ماده‌ای به نام shikimic  اسید است که کاربرد بسیاری در ساخت داروها دارد. علاوه بر این، روغن بادیان ستاره‌ای رایحه عالی دارد و می‌توان از آن در آشپزی، ساخت عطر، ساخت خمیر دندان، شوینده‌های دهان و کرم‌های پوستی استفاده کرد.

ماده shikimic acid ، ماده اساسی در صنایع داروسازی و ساخت داروی آنفولانزا است و پس از سال ۲۰۰۵ و پیدایش انفولانزای پرندگان، تقاضای تولید و استفاده از بادیان ستاره‌ای به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۰۵ و همزمان با افزایش بسیار زیاد تقاضا در مورد shikimic acid  قیمت این ماده به بیش از ۴۰۰ دلار در کیلوگرم رسید. قیمت جهانی و ارزش خرید بادیان ستاره ای و قیمت داروی ساخته شده از این ماده نیز ارزش بیشتری پیدا کرد و در سال ۲۰۰۹، فروش داروی تامی فلو که محل کاربرد shikimic acid است به ۲.۹ میلیارد دلار رسید.

دوران باروری درخت این محصول بسیار طولانی است و پس از کشت آن، حدود ۶ سال طول می‌کشد تا درخت آن محصول دهد. فرآیند استخراج و غنی سازی shikimic acid  از بادیان ستاره‌ای بسیار هزینه‌بر است. در حدود ۳۰ کیلوگرم از محصول نیاز است تا ۱ کیلوگرم از اسید تولید شود.

همین دلیل ارزش و قیمت خرید بادیان ستاره ای را بیشتر می‌کند. با افزایش بسیار زیاد در تقاضای تامی فلو در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹، شرکت‌ سازنده آن یعنی Roche  نتوانست به تقاضای بیماران پاسخ دهد و پس از آن شرکت‌های دیگری به دنبال ماده جایگزین shikimic acid  رفتند.

شرایط رشد گیاه بادیان ستاره‌ای

شرایط رشد گیاه بادیان ستاره‌ای

این محصول دارویی بومی کشور چین است و در شرایط هوایی نیمه استوایی و گرم رشد خوبی دارد. تجارت بادیان ستاره ای در این کشور رونق زیادی دارد. گیاه آن در پنج منطقه مختلف چین کشت می‌شود و در طول ماه‌های مارس و می برداشت می‌شود. پس از برداشت این محصول، بازار تجارت و خرید بادیان ستاره ای شروع می‌شود و اکثر محصول به شرکت‌های داروسازی ارسال می‌شود. گفتنی است، این گیاه تنها در محیطی رشد دارد که دمای آن به پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد.

در محدوده دمایی پایین‌تر از این، برای کشت بادیان ستاره ای بهتر است از فضای داخلی و فضای گرمتر استفاده کرد یا آن را در گلخانه کشت کرد. این گیاه نیاز به نور خورشید جزئی دارد و در صورتی که کشت آن در مناطقی با هوای سرد انجام شود، باید گرمای دور و بر آن به صورت مناسب و در حد بالا نگه‌داری شود.

خاک کشت بادیان ستاره‌ای باید مرطوب و از نظر کمپوست غنی باشد. علاوه بر این، خاک زهکشی شده مناسب برای رشد بهتر گیاه ضروری است.

شاید به دلیل شکل ظاهری، میوه گیاه کمی متفاوت به نظر برسد. تعداد پرهای میوه گیاه بین پنج تا ده عدد متغیر است و میانگین آن هشت عدد است. این پرها که اطراف آن را گرفته‌اند محل قرارگیری دانه آن هستند که در حدود ۳ سانتی‌متر طول دارند..

خواص دارویی برای خرید بادیان ستاره ای

این محصول گیاهی و دارویی کاربردهای زیادی در سلامت و درمان بیماری‌ها دارد.

شواهد زیادی در مورد خواص ضد قارچی و درمان رماتیسم بادیان ستاره‌ای وجود دارد و این محصول در تنظیم فشار خون، درمان بیماری‌های پوستی، هضم بهتر غذا، خواص آنتی‌اکسیدانی، بهبود ناراحتی‌های خواب، درمان آنفولانزا، ضد عفونی کنندگی و درمان سرفه اثرات مثبت زیادی دارد.

تولید کننده‌های اصلی

سهم حداکثری کشت و تجارت بادیان ستاره ای در دست کشور چین است اما در کشورهای دیگری مانند ویتنام، هند و دیگر کشورهای آسیایی کشت و تولید می‌شود. در حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد تولید جهانی این محصول را چین در دست دارد و از کشورهای مصرف کننده و کشورهایی که خرید بادیان ستاره ای زیادی دارند، می‌توان به اتحادیه اروپا و آمریکا اشاره کرد.

منطقه کشت بادیان ستاره ای و تولید اصلی این محصول در چین در مناطق جنوب غربی این کشور است و با توجه به بررسی‌های موجود، در حدود ۶۵ درصد از بادیان ستاره‌ای برای ساخت داروی تامی فلو به کار می‌رود. در گوانگژی چین در حدود ۳۵۰ هزار هکتار به کشت بادیان ستاره‌ای اختصاص داده شده است که میزان تولید سالانه آن به ۸۰ هزار تن یا بیشتر می‌رسد.

ویتنام نیز از کشورهای اصلی تولید کننده بادیان ستار‌ه‌ای است که در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ تولید آن در حدود ۶ هزار تن بوده است. در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ نیز کشور ویتنام به ترتیب ۶۲۰۰ و ۵۹۰۰ تن از این محصول را تولید کرده است. خرید بادیان ستاره ای و استفاده از آن در کشور ویتنام بسیار زیاد است.‌

آمار بادیان ستاره ای چین در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد، این کشور تولید ۹۵ هزار تنی داشته است و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ تولید این کشور به ترتیب ۹۳.۸ و ۹۴.۵ هزار تن برآورد شده است. این کشور در سال ۲۰۱۵ علاوه بر تولید خود، در حدود ۱۵ هزار تن منابع از سال قبل داشته است. با این ۱۵ هزار تن، آمار این کشور در مقایسه با سایر کشورها بسیار قابل توجه و در حدود ۱۱۰ هزار تن برآورد می‌شود.

منبع:

http://www.chinastaraniseed.com/china-star-anise/

http://www.vietnamstaranise.com/

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها