طرز تهیه ادویه ماهی
طرز تهیه ادویه ماهی چگونه است؟
30 فروردین 1401
دمنوش لاغری
۷ دمنوش‌ لاغری خانگی با خاصیت چربی سوزی سریع
2 اردیبهشت 1401

بهترین دمنوش برای روماتیسم + داروی گیاهی درمان روماتیسم

آخرین بروز رسانی 8 مرداد 1402 توسط Fateme amooshahi

روماتیسم یکی از بیماری‌های مفصلی است که در آن مفاصل بیمار ملتهب شده و باعث درد شدیدی می‌شود.در طب سنتی از گیاهان دارویی برای تسکین و کاهش علائم روماتیسم استفاده می‌شود. گیاهانی مانند آلوئه ورا، زنجبیل، بید، چای سبز، زردچوبه، اکالیپتوس، کندر و غیره برای تسکین دردهای ناشی از روماتیسم و حتی در برخی موارد درمان روماتیسم بسیار موثر هستند.

اگر از خستگی مزمن و کاهش دامنه حرکتی مفاصل و قدرت عضله‌های خود رنج می‌برید به احتمال زیاد به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا هستید.

این بیماری خودایمنی با ورم و درد وحشتناک و محدودشدن حرکت مفصل همراه است که در صورت نادیده گرفته‌شدن در درازمدت می‌تواند موجب تخریب مفصل شود. تا به امروز علت اصلی این بیماری مشخص نشده‌است، برخی عوامل هورمونی و برخی دیگر عوامل وراثتی را منشا این بیماری می‌دانند و اکثر افراد مبتلا در رده سنی ۳۵ تا ۶۰ سالگی با آن مواجه می‌شوند.

اما دلیل اصلی ایجاد روماتیسم مفصلی حمله کردن سیستم ایمنی به لایه داخلی غشاء مفصل یا غشاء سینوویال است در واقع طی این امر بافت‌های سالم بدن توسط خود بدن مورد حمله قرار می‌گیرند که نهایتا موجب التهاب و آسیب مفصل می‌گردند.

سفتی و احساس خشکی در مفاصل به خصوص هنگام صبح، کاهش توان و دامنه حرکت مفصل و عضله مربوطه، ناراحتی و درد هنگام خواب، ضعف عضلانی، احساس ضعف مزمن، تب، کاهش اشتها، سردرد و … از جمله علائم شایع این بیماری هستند. البته این علائم کلی هستند و بسته به مرحله بیماری و از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

حال که با روماتیسم مفصلی و علت آن آشنا شدید سوال این است که چگونه می‌توان این بیماری را در کنار استفاده از روش‌های علمی از طریق گیاهان دارویی معالجه کرد و آیا اصلا درمان روماتیسم با گیاهان دارویی وادویه‌جات امکان پذیر است؟ برای دریافت پاسخ  این سوال ادامه مطلب را دنبال کنید.

 

روماتیسم مفصلی چیست

روماتیسم مفصلی چیست

درمان خانگی روماتیسم با داروهای گیاهی

درمان خانگی روماتیسم با داروهای گیاهی

تحقیقات نشان داده‌است که طب سنتی و گیاهان دارویی در درمان روماتیسم و دردهای مفصلی بی‌تاثیر نیستند از این رو می‌توان گفت درمان روماتیسم و گیاهان دارویی با یکدیگر در ارتباط هستند.

در طب سنتی باور طبیب بر آن است که هر عضو به نسبت اعضای دیگر دارای مزاج خاص خود است و از آن جهت که مزاج استخوان و غضروف و رباط‌ها سرد است خوردن خوراکی‌های سرد مانند دوغ، ماست، خیار، ترشی و … تاثیر مستقیم و نامطلوبی بر این بیماری می‌گذارد در نتیجه  هر عاملی که موجب افزایش سردی و رطوبت بدن شود از جمله خواب زیاد، کم تحرکی، خوردن غذا‌ی سرد و حتی هوای سرد و… می‌تواند باعث تشدید علائم بیماری روماتیسم شود.

بنابراین استفاده از گیاهان دارویی زمانی موثر است که بیمار اصلاحاتی از این دست را در سبک زندگی خود ایجاد کند. از این رو در ادامه به چند مورد از درمان‌های خانگی روماتیسم در طب سنتی اشاره خواهیم کرد.

  • دارچین: همانگونه که گفته شد مصرف سردیجات موجب تشدید بیماری روماتیسم می‌گردد بنابراین دارچین به دلیل طبع گرمی که دارد می‌تواند التهابات و تورم های ایجادشده در مفصل‌ها را آرام کند بدین منظور بهتراست خوردن نصف قاشق چای خوری دارچین همراه با عسل را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • فلفل سیاه: وجود ماده‌ای به نام کپسایسین در فلفل سیاه موجب کاهش تورم و دردهای روماتیسمی می‌گردد به طوری‌که در بازار طب سنتی از این ادویه درون پمادها استفاده می‌شود. شما می‌توانید با تهیه این کرم‌ها آن را روی محلی که احساس درد می‌کنید بمالید و یا این که خود فلفل سیاه را به مواد غذایی خود بیافزایید.
  • سیر: سیر نیز جزو گیاهان دارویی با طبع گرم و تند است بنابراین له‌کردن آن و مالیدنش روی موضع درد می‌تواند کارساز باشد. هم‌چنین می‌توانید یک سیر را بکوبید و سپس با یک عدد لیموترش پوست‌ گرفته‌شده و عسل و آب ترکیب کنید و روزانه میل نمایید‌.
  • زردچوبه: کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد از این رو مصرف آن هنگام تهیه غذاها به کاهش دردهای روماتیسمی کمک می‌کند.
  • چای سبز: درست است که چای سبز طبیعتی سرد دارد اما به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان نقش به سزایی در افزایش ایمنی بدن دارد بنابراین مصرف چای سبز می‌تواند موجب ایجاد تغییراتی در واکنش‌های سیستم ایمنی شود که نهایتا شدت ورم مفاصل را تسکین خواهد داد.
  • کندر هندی: این گیاه که خاستگاه آن در هند و شمال آفریقا است می‌تواند از فرسایش غضروف جلوگیری کند و روند خودایمنی را تا حد مطلوبی مهار کند بنابراین استفاده از آن برای بیماران روماتیسمی توصیه می‌شود.

توجه* قبل از درمان روماتیسم از طریق گیاهان دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درمان روماتیسم مفصلی با سیاه دانه و روغن های گیاهی

درمان روماتیسم مفصلی با سیاه دانه و روغن های گیاهی

در طب سنتی در کنار درمان روماتیسم مفصلی با ادویه‌ها و گیاهان دارویی مانند سیر،سیاهدانه، زرد چوبه، دارچین و… شما می‌توانید از روغن های گیاهی نیز جهت درمان دردهای خود بهره ببرید. بنابراین در زیر به معرفی برخی از موثرترین این روغن‌ها در درمان روماتیسم مفصلی خواهیم پرداخت.

  • روغن زیتون: این روغن محبوب منبع بسیار خوبی از فنل‌های ضد التهابی است که در کنار آنتی اکسیدان‌های سالم می‌تواند دردهای روماتیسمی را التیام ببخشد.
  • روغن آووکادو: روغن آووکادو نیز مانند روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان قوی و ویتامین E است در نتیجه تاثیر به سزایی در کاهش التهاب و درد مفاصل دارد.
  • روغن ماهی: این روغن از جمله روغن‌های بسیار مفید برای حفظ سلامت بدن است که به عنوان یک مکمل عالی جهت کاهش درد و التهاب عمل می‌کند.
  • روغن سیاه‌دانه: سیاه‌دانه از جمله گیاهان دارویی با اثرات شگفت‌انگیز است که روغن آن همانند خود دانه اثرات قابل توجهی بر روی کاهش التهاب و درد دارد، بدین‌گونه که یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید سپس قبل از خواب آن را در موضع درد بمالید و خوب ماساژ دهید، در آخر محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمی باندپیچی کنید و استراحت نمایید.
  • روغن گردو: این روغن سرشار از امگا 3 و امگا۶، ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین E است که نه تنها موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌گردد بلکه در کاهش دردهای مفصلی کاملا موثر است.
  • روغن آرگان: روغن آرگان که به آن طلای مایع نیز می‌گویند دارای خواص بی‌شماری است. این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین و … است به همین علت می‌تواند در التیام ورم مفاصل و آرتروز موثر باشد.

با توجه به آنچه در مطلب بالا خواندید آرتروز و روماتیسم مفصلی از جمله بیماری‌های هستند که  فرد مبتلا را با دردهایی طاقت‌فرسا مواجه می‌کنند به‌طوری که بیمار کم‌‌کم برای انجام کارهای روزمره با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شود.

با توجه به این مهم درمان به موقع و اصلاح سبک زندگی از جمله اقدامات ضروری جهت رفع علائم روماتیسم مفصلی است که در این میان استفاده از گیاهان دارویی تاثیر مطلوبی در کاهش این نوع دردها دارد. شرکت بازرگانی زرین گیاهینه از جمله فروشگاه‌های معتبر اینترنتی است که سال‌ها است در زمینه فروش گیاهان دارویی، ادویه‌جات، انواع روغن‌های گیاهی و … با بالاترین کیفیت و مرغوبیت فعالیت می‌کند.

شما می‌توانید از طریق این سایت محصولات گیاهی مورد نظر خود را به صورت آنلاین و مستقیم ثبت سفارش نمایید تا به راحتی و در اسرع وقت درب منزل یا محل کار دریافت نمایید.

گیاهینه بهترین مرکز فروش و خرید ادویه در ایران می باشد که در فروش گیاهان دارویی به تضمین بهترین قیمت و کیفیت فعالیت دارد.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه فروش و  خرید ادویه میتوانید با شماره ۰۹۱۳۴۲۵۵۳۴۰ تماس بگیرید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها