جینسینگ چیست؟ - طریقه مصرف جینسینگ چگونه است؟
طریقه مصرف جینسینگ برای نعوظ – طریقه مصرف جینسینگ
21 آذر 1402
عرق کاسنی را کی بخوریم؟ | خواص عرق کاسنی برای زنان و مردان
عرق کاسنی را کی بخوریم؟ | خواص عرق کاسنی برای مردان و زنان
4 دی 1402

نحوه مصرف عرق نعناع برای معده | طرز استفاده عرق نعنا

آخرین بروز رسانی 24 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

عرق نعناع، که از گیاه نعنا استخراج می‌شود، حاوی مواد مفیدی از قبیل منتول، مانتون، اسانس نعناع و اسانس‌های دیگر است که به عنوان خواص ضد‌باکتریایی، ضد‌التهابی شناخته می‌شوند از همین رو خواص عرق نعناع به عنوان عرقی آرام‌بخش و تقویت‌کننده سیستم گوارشی بسیار شهرت دارد.

گیاه نعنا نوعی سبزی خوراکی معطر و خوشبو از تیره‌ی نعنانیان است که به صورت خودرو و پرورشی وجود دارد. برگ و ساقه‌ی این گیاه خوراکی است و خاصیت درمانی دارد.

نعناع برای رشد به شرایط خاصی نیاز ندارد اما اکثر گونه‌های آن در کنار رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و به طور کلی اماکن مرطوب رشد می‌کنند؛ اگرچه رشد این گیاه در محیط خشک و آفتابی نیز امکان‌پذیر است. این گیاهِ خوراکی و درمانی، در تمام فصول سال رشد می‌کند و در دسترس است.

یک شکل از نگهداری نعنا برای مدت طولانی‌تر و استفاده از خواص آن،  تهیه‌ی عصاره‌ی آن است. عصاره‌ی نعنا که به آن عرق نعنا گفته می‌شود، دوستی قدیمی‌ست که در اکثر خانه‌های ایرانی پیدا می‌شود و از کودکی تا پیری ما را همراهی می‌کند.

یکی از کاربردهای مهم عرق نعنا درمان نفخ و دل‌پیچه است. حتماً برای شما هم پیش آمده است که هنگام دل‌درد از عرق نعنا استفاده کردید و فواید آن را تجربه کرده‌اید.

در این مقاله، به بررسی خصوصیات، خواص و کاربردهای عرق نعناع پرداخته خواهد شد. از اثرات مثبت آن بر سلامتی تا راهنمای استفاده صحیح و نکات مهم در استفاده از این محصول طبیعی، همه اطلاعات مهم درباره عرق نعناع در این مقاله گنجانده شده است.

نحوه تهیه عرق نعنا به چه صورت است؟

نحوه تهیه عرق نعنا به چه صورت است؟

عرق نعناع مانند عصاره‌های گیاهی دیگر به دست می‌آید، این گیاه با مقداری آب در طرفی بزرگ جوشانده می‌شود و سپس بخاری که از این جوشانده خارج می‌شود طی عملیات تقطیر، سرد شده و به مایع تبدیل می‌شود.

این مایع به دست آمده همان عرق نعناع است که حاوی خواص و فواید زیادی برای بدن است.

برای آشنایی با لیست عرقیات گیاهی پرمصرف و خواص آن‌ها نیز می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

نحوه مصرف عرق نعناع برای معده

مقدار و نحوه مصرف عرق نعناع برای معده برای بزرگسالان بین نصف فنجان تا یک فنجان است. البته به یاد داشته باشید که این عرق باید با آب ترکیب شده و بعد از غذا میل شود.

برای کودکان نیز بهتر است دو قاشق غذاخوری عرق نعناع را با مقداری آب ترکیب کرده و پس از غذا به فرزندتان بدهید.

برای رفع نفخ شکم نیز، می‌توانید نصف استکان عرق نعناع را پس از غذا میل کنید.

خواص عرق نعناع برای بدن

نعنا گیاهی علفی مانند پونه است که برگ‌هایش کرک‌های کمتری نسبت به پونه دارد و رایحه‌ی ملایم‌تری نیز دارد. این گیاه معطر و بی‌نظیر سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منگنز، فولات، انواع ویتامین‌ها به ویژه A و C، و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است. در 100 گرم از نعناع، 43 کالری انرژی نهفته است بیشترین بخش آن را آب تشکیل می‌دهد.

نعنا به دلیل داشتن مواد مغذی و معدنی، خواص بسیاری برای سلامتی افراد دارد که معروف‌ترین آن کمک به هضم غذا و درمان درد و نفخ معده است. در ادامه به شرح سایر فواید درمانی عرق نعنا خواهیم پرداخت.

1. خواص عرق نعناع برای معده

نحوه مصرف عرق نعناع برای معده

نعنا طبع گرم و خشکی دارد که مشکلات دستگاه گوارش را برطرف می‌کند و سبب درمان دل‌درد، گرفتگی عضلات شکم، نفخ و اسپاسم روده می‌شود. عرق نعنا تقویت کننده‌ی معده است و به هضم غذا کمک می‌کند. معمولاً افرادی که مشکلات گوارشی دارند از عرق نعنا برای حل مشکل خود کمک می‌گیرند.

2. خواص عرق نعناع برای خوشبو کردن دهان

نعنا گیاهی بسیار معطر و خوشبو است به همین دلیل از عصاره‌ی آن در بسیاری از برندهای خمیردندان و آدامس‌ها استفاده شده است. این گیاه خاصیت ضد باکتریایی دارد و بوی بد دهان را از بین می‌برد. نوشیدن عرق نعنا یا استفاده از آن به عنوان دهان شویه نیز روش دیگر استفاده نعنا برای از بین بردن بوی بد دهان است.

3. عرق نعناع و تسکین حالت تهوع

یکی از فواید عرق نعنا برای بدن که به صورت تجربی به دست آمده است، تسکین حالت تهوع است. در صورتی‌که فرد برای مدت طولانی حالت تهوع داشته باشد، می‌تواند با مشورت پزشک از عرق نعنا استفاده کند.

خرید زردچوبه

4. تقویت مو و حفظ سلامت پوست

معمولاً از عرق نعنا به دلیل خواصی که در برطرف کردن چین و چروک پوست دارد، در لوازم آرایشی استفاده می‌شود. مصرف عرق نعنا سبب از بین بردن خارش پوست می‌شود و به حفظ سلامت پوست و تقویت مو کمک می‌کند.

5. عرق نعناع و درمان مشکلات تنفسی

استفاده از عرق نعنا سبب کاهش مشکلات تنفسی و دردهای ریه می‌شود. استشمام نعنا یا استفاده از عرق نعنا، سبب گردش بهتر اکسیژن در بدن می‌شود و عملیات دم و بازدم را تسهیل می‌بخشد.

6. خواص عرق نعناع برای لاغری

عرق نعنا دارای ویتامین‌های مختلف و فیبر است که به فرآیند هضم غذا کمک می‌کند. با هضم راحت‌تر غذا سوخت و ساز بدن بالا می‌رود که از افزایش وزن جلوگیری می‌شود. مصرف منظم عرق نعنا یک ربع قبل از غذا سبب کاهش اشتها و لاغری می‌شود.

همچنین می‌توانید طریقه مصرف عرق چهل گیاه برای لاغری را مطالعه کرده و از نکات گفته شده در این مقاله بهره ببرید.

7. خواص عرق نعناع برای مردان

خواص عرق نعناع برای مردان

مصرف عرق نعنا برای آقایان بسیار مفید است و سبب افزایش سیستم ایمنی، کاهش سردرد و افزایش انرژی می‌شود. مصرف این نوشیدنی گیاهی سطح استرس را کاهش می‌دهد و در درمان افسردگی مفید است.

هم‌چنین استفاده از عرق نعنا به آرامش اعصاب آقایان کمک می‌کند. اما نکته‌ای که آقایان هنگام استفاده‌ی این عرق گیاهی باید در نظر داشته باشند، این است که مصرف زیاد عرق نعنا هورمون تستوسترون را در بدن آقایان کاهش می‌دهد و توانایی جنسی و باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

8. خواص عرق نعناع برای رحم

مصرف عرق نعنا همان‌طور که گفته شد آرامش‌بخش است و به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.

استفاده از این عرق گیاهی در زمان قاعدگی به دردهای قاعدگی کمک می‌کند و به عنوان یک شل‌کننده‌ی طبیعی عضلات عمل می‌کند. مصرف عرق نعنا در دوران قاعدگی، گرفتگی عضلات و دردهای شکمی را برطرف می‌کند.

مضرات عرق نعنا

مضرات عرق نعنا

استفاده‌ی بیش از حد از عرق نعنا در طولانی مدت سبب زخم معده، یبوست و برگشت غذا می‌شود. مصرف این عرق گیاهی برای خانم‌های باردار باید با مجوز پزشک انجام شود و برای کودکان کمتر از 2 سال ممنوع است. هم‌چنین قبل از استفاده از این نوشیدنی فرد باید مطمئن شود که به آن حساسیت نداشته باشد.

تشخیص عرق نعنا اصل

با توجه به این‌که بسیاری از مراکز، عرق نعنای تقلبی به بازار عرضه می‌کنند، تشخیص عرق نعنای اصل از تقلبی بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید که رنگ عرق نعنای اصل روشن است و ظاهر شفافی دارد. چنان‌چه عرق گیاهی خریداری شده کدر باشد نشان‌دهنده‌ی تقلبی بودن آن و داشتن ناخالصی است.

تفاوت بین اسانس ، عرق گیاه و عصاره گیاه

هم‌چنین دقت کنید عرقی که خریداری می‌کنید مواد زائد و اضافی نداشته باشد. بهترین کار برای جلوگیری از خرید محصول تقلبی خرید از مراکز معتبر و برندهای مطمئن است.

خرید عرق نعنا اصل

همان‌طور که گفته شد با توجه به فروش عرق نعنای تقلبی در بازار، حتماً باید محصول مورد نظر خود را از مراکز مطمئن تهیه کنید. بازرگانی گیاهینه یکی از مراکز مطمئن و قابل اطمینان در فروش عرقیجات گیاهی و خرید عرق نعنا اصل است که کالا را با تضمین کیفیت، در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اطلاع از قیمت عرق نعنای یک لیتری و یا قیمت عمده‌ی آن، به وب‌سایت گیاهینه مراجعه فرمایید. مشاوران ما در هر لحظه آماده‌ی پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها