دانه کینوا چیست؟ + خواص دانه کینوا + دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم؟
طریقه مصرف کینوا برای لاغری | دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم؟
23 مهر 1402
10 خواص شگفت انگیز تخم کدو + مضرات تخم کدو
10 خواص شگفت انگیز تخم کدو + مضرات تخم کدو
2 آذر 1402

+10 خواص دارچین برای زنان و مردان | دارچین چیست؟

آخرین بروز رسانی 18 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات مفید برای بدن است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خواص دارچین بیشتر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم برای مثال این ادویه می‌تواند به کنترل قند خون، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و کاهش التهاب کمک کند.

در دحقیقت دارچین ادویه‌ای است که برای هزاران سال به دلیل خواص دارویی آن مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

در سال های اخیر، علم مدرن شروع به تأیید بسیاری از خواص دارچین برای بدن کرده است. ازهمین رو در اینجا 10 مزیت دارچین برای سلامتی که توسط تحقیقات علمی تایید شده است را برای شما لیست کرده‌ایم.

بهترین خواص دارچین

در این قسمت شما را با خواص دارچین که از نظر پزشکی و علمی ثابت شده‌اند آشنا خواهیم کرد:

1. دارچین و خواص دارویی آن!

دارچین ادویه ای است که از پوست داخلی درخت دارچین به دست می‌آید.

خواص دارویی دارچین گیاهینه

این ماده در طول تاریخ به عنوان یک دارو مورد استفاده قرار گرفته است و قدمت آن به مصر باستان می‌رسد. می‌توان گفت دارچین تا حدی، قبلاً کمیاب و ارزشمند بود و به عنوان هدیه‌ای مناسب برای پادشاهان در نظر گرفته می‌شد.

اما این روزها دارچین قیمت معقولی دارد و یکی از ادویه‌های پرکاربرد در پخت غذاها و دسرهای متفاوت بوده و در هر عطاری یا فروشگاهی می‌توان آن را یافت! خوب است بدانید که دارچین دارای دو نوع مختلف است:

  • دارچین سیلان: این نوع دارچین همان دارچین واقعی است.

خرید دارچین تازه

  • دارچین کاسیا: این دارچین رایج‌ترین نوع دارچین است.

دارچین از بریدن ساقه درخت دارچین تهیه می‌شود، به این صورت که پوست داخلی آن استخراج و قسمت‌های چوبی آن جدا می‌شود. وقتی این پوست خشک می‌شود، نوارهایی را تشکیل می‌دهد که به شکل رولی هستند و به آن چوب دارچین می‌گویند. همچنین این چوب‌ها را می‌توان آسیاب کرد تا پودر دارچین درست شود.

از طرفی بو و طعم متمایز دارچین به دلیل قسمت روغنی آن است که در ترکیب سینامالدئید بسیار زیاد است. در کل می‌توان گفت دارچین یک ادویه محبوب است که سرشار از سینامالدئید است و تصور می‌شود که بیشتر خواص دارچین به دلیل همین ماده است.

 

2. خواص دارچین برای لاغری

خواص دارچین برای لاغری

دارچین باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و از طرفی اگر آن را روی غذایی اضافه کنید، تاحدی اشتها را سرکوب می‌کند. همچنین ترکیبات این ادویه باعث تولید ترموژنز یا همان گرما در بدن می‌شوند که تمامی این موراد در نهایت منجر به سوزاندن کالری بیشتر و چربی سوزی می‌شوند.

از همین رو این ادویه به عنوان ادویه ای محبوب برای لاغری و کاهش وزن نیز شناخته شده است.

3. دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان‌ها از بدن شما در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و دارچین سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی از جمله پلی فنول ها است.

یک مطالعه نشان داده است که دارچین می‌تواند به طور قابل توجهی سطح آنتی اکسیدان را در خون افزایش دهد و التهاب بدن را کاهش دهد. به بیانی ساده‌تر، اثرات آنتی اکسیدانی دارچین به قدری قوی است که می‌توان از آن به عنوان یک نگهدارنده طبیعی مواد غذایی نیز استفاده کرد.

تحلیل و بررسی قیمت دارچین کاسیا و میزان تولید این ادویه در جهان

4. خواص دارچین برای زنان

خواص دارچین برای زنان از گذشته تا به امروز برکسی پوشیده نبوده و نیست. اگر شما نیز جز زنانی هستید که با مشکلات هورمونی مانند پلی کیستیک سر می‌کنید، از آنجایی که دارچین به تنظیم قند خون و افزایش حساسیت بدن به انسولین کمک می‌کند، تا حدی مشکل پلی کیستیک و عوارض ناشی از آن را نیز کم می‌کند.

همچنین از دیگر خواص دارچین برای زنان می‌توان به بهبود علائمی مانند تقویت بافت رحم، عفونت‌های ادراری، جوش‌های هورمونی، کاهش تب، کاهش دردهای قاعدگی، کنترل قند خون در دوران بارداری، تقویت سیستم ایمنی بدن و … اشاره کرد.

5. خواص ضد التهابی دارچین

خواص ضدالتهابی دارچین به بدن شما کمک می‌کند تا به عفونت‌ها سریعتر پاسخ دهد، با این حال، التهاب زمانی می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود که مزمن باشد و علیه بافت‌های بدن شما باشد. در کل یکی از خواص ثابت شده دارچین خاصیت ضدالتهابی آن است!

6. دارچین و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

خواص دارچین و بیماری های قلبی گیاهینه

خواص دارچین به همین جا ختم نمی‌شود. بر اساس یک بررسی،  روزی سه چهارم قاشق چایی خوری دارچین در روز، قادر به کاهش سطح تری گلیسیرید، کلسترول تام، کلسترول LDL (بد) و قند خون در افراد مبتلا به بیماری متابولیک می‌شود.

بررسی دیگری از 13 مطالعه نشان داد که دارچین می‌تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول تام را کاهش دهد، که هر دو از عوامل جدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

همچنین نشان داده شده است که مصرف به اندازه و صحیح دارچین در صورت مصرف مداوم تا حداقل 8 هفته فشار خون را کاهش می‌دهد. پس وقتی تمامی این خواص را در کنار هم قرار دهیم و بخواهیم یک نتیجه کلی بگیریم: دارچین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به شدت کاهش دهد.

برگه پیشنهادی: دانه کینوا چیست؟ + خواص دانه کینوا + دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم؟

7. دارچین و انسولین!

انسولین یکی از هورمون‌های اصلی است که متابولیسم و مصرف انرژی را تنظیم می‌کند، همچنین این هورمون برای انتقال قند خون از جریان خون به سلول‌های بدن، مهم‌ترین هورمون است.

با این حال، بدن برخی از افراد به تاثیر انسولین مقاوم هستند. چنین شرایطی در بدن به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می‌شود، که عامل به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 است.

اینجاست که نقش دارچین پررنگ می‌شود: با افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین، دارچین می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و باعث کنترل بهتر قند خون شود.

8. خواص دارچین برای کاهش قند خون

دارچین ادویه ای است که به دلیل خواص پایین آورنده قند خون شناخته شده است. جدا از اثرات مفیدی که بر مقاومت به انسولین دارد، دارچین همچنین می‌تواند قند خون را از طریق چندین مکانیسم دیگر کاهش دهد.

اول دازهمه اینکه نشان داده شده است که دارچین میزان قندی را که بعد از غذا وارد جریان خون شما می‌شود کاهش می‌دهد.

این کار را با تداخل با آنزیم‌های گوارشی متعددی انجام می‌دهد که تجزیه کربوهیدرات‌ها را در دستگاه گوارش شما کند می‌کند.

دوم از همه، ترکیباتی که در دارچین است می‌تواند اثرات انسولین را برای بهبود جذب قند به سلول ها تقلید کند. از همین رو مطالعات انسانی متعددی اثرات مفید دارچین را تایید کرده‌اند و نشان می‌دهند که دارچین می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد و هموگلوبین A1c را که نشانگر کنترل طولانی‌مدت قند خون است، بهبود بخشد.

بررسی زنجیره ارزش و فروش ادویه ‌های دارچین، فلفل و هل در سریلانکا

9. خواص دارچین برای مردان

دارچین برای مردان

دارچین می‌تواند جایگزین خوبی برای داروهای شیمیایی افزایش میل جنسی مردان باشد. این ادویه می‌تواند باعث تولید بیشتر هورمون‌های مردانه شده و قدرت جنسی شخص را افزایش دهد.

همچنین استفاده صحیح و مداوم از دارچین باعث می‌شود تا کیفیت اسپرم‌ها بیشتر شده و مواردی مانند استرس اکسیداتیو که باعث کاهش باروری می‌شوند ازبین بروند. از همین رو دارچین را به عنوان دارویی که محرک جنسی و افزایش باروری در مردان است می‌شناسند.

10. خواص دارچین در چای

چای دارچین گیاهینه

خواص دارچین در چای تقریبا زیاد است و می‌تواند تمام مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم را در بر بگیرد. در حقیقت اگر به دنبال این هستید که چگونه از خواص بالا بهره مند شوید، بهتر است چای دارچین را امتحان کنید! این نوشیدنی گرم به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش دردهای قاعدگی، کاهش التهاب، کاهش قند خون، بهبود گردش خون، کاهش استرس و … کمک زیادی می‌کند.

مضرات دارچین چیست؟

تا اینجا درباره خواص دارچین و تاثیر مثبتی که روی بدن دارد به اندازه کافی صحبت کردیم. اما به نظر شما اگر شخصی دارچین را بیش از حد نرمال مصرف کند چه عوارضی را تجربه می‌کند؟ آیا مصرف دارچین باعث بروز حساسیت یا مشکلات جدی در بدن می‌شود؟

از آنجایی که دارچین (مخصوصا دارچین کاسیا) حاوی ماده خطرناکی به نام کومارین است، مصرف بی رویه و بیش از حد دارچین می‌تواند باعث افزایش ریسک بیماری های قلبی، افزایش خطر ابتلا به سرطان، حالت تهوع، سرگیجه، آسیب کبدی، زخم دهان، کاهش شدید قند خون، خونریزی زیاد در دوران قاعدگی، مشکلات تنفسی و … شود.

کلام آخر

دارچین یکی از بهترین ادویه هایی است که بشر تا کنون کشف کرده و از آن استفاده می‌کند. این ادویه همانقدر که به سلامت بدن کمک می‌کند، مصرف بی رویه از آن می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

در حقیقت می‌توان گفت که دارچین یک ادویه همه کاره با فهرست طولانی از فواید سلامتی است و به لطف بسیاری از ترکیبات مفید موجود در آن، ممکن است به کاهش سطح قند خون، کاهش عوامل خطر بیماری قلبی و کاهش التهاب کمک کند.

برای اینکه از خواص دارویی دارچین بهره مند شوید بهتر است از دارچین سیلان استفاده کنید. برای خرید دارچین سیلان وارد فروشگاه گیاهینه شوید!

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
bita
bita
5 ماه قبل

این خواصی که برای دارچین نوشتید به صورت علمی ثابت شده؟ اگه ثابت شده کجا سند و مدرکش هست؟

Fateme amooshahi
مدیر
Fateme amooshahi
5 ماه قبل
پاسخ به  bita

سلام دوست عزیز. بله این مقاله ای که خونید ترجمه ای از مقالات سایت های مرجع و برتر در حوزه پزشکی هستند که می‌تونید خودتون هم منبع رو مشاهده کنید: https://www.health.com/cinnamon-benefits-7546804#:~:text=Cinnamon%20supplements%20may%20benefit%20overall,may%20help%20reduce%20cardiovascular%20risk.
https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-cinnamon