خواص دارچین گیاهینه
+10 خواص دارچین برای زنان و مردان | دارچین چیست؟
2 آبان 1402
خواص انجیر خشک گیاهینه
خواص انجیر خشک برای رحم + خواص کلی انجیر خشک
6 آذر 1402

10 خواص شگفت انگیز تخم کدو + مضرات تخم کدو

آخرین بروز رسانی 18 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

تخم کدو یکی از خوش طعم‌ترین و محبوب‌ترین مغزیجات است. تخم کدو به عنوان نیروگاه‌های مغذی هستند که می‌توانند در رژیم غذایی روزانه شما جای گرفته و خواص بسیار زیادی را برای سلامتی شما داشته باشند.

خواص تخم کدو بسیار بیشمار است اما به طور کلی می‌توان گفت این مغز دوست داشتنی برای پروستات مردان، تقویت قلب، بهبود خواب، کاهش استرس، رویش موهای سر، سلامت استخوان ها و … مناسب است.

همانطور که متوجه شدید این مغز علاوه بر طعم عالی که دارد،خواص بسیار زیادی نیز دارد که ما در گیاهینه قصد داریم شما را با تعدادی از این خواص آشنا کنیم!

خواص تخم کدو

خواص تخم کدو گیاهینه

1. یک میان وعده غنی

تخمه کدو یک میان وعده غنی از مواد مغذی است که دارای مجموعه‌ای چشمگیر از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از منیزیم، آهن و روی گرفته تا مس و منگنز، این دانه به سلامت کلی بدن شما کمک می‌کند و عملکردهای مختلف بدن را بهبود می‌بخشد.

2. کمک به سلامت قلب

تخم کدو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که در تقویت سلامت قلب نقش دارد. این چربی‌های سالم به کاهش التهاب و بهبود عملکرد قلبی عروقی کمک می‌کنند. منیزیم آن نیز بیشتر به حفظ سطح بهینه فشار خون کمک می‌کند.

برای خرید تخم کدو تازه می‌توانید از طریق فروشگاه گیاهینه اقدام کنید.

3. بمب آنتی اکسیدان

تخم کدو سرشار از آنتی اکسیدان‌های مهم، از جمله ویتامین E و کاروتنوئیدها، است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. قراردادن این مغز در رژیم غذایی می‌تواند به سلامتی بدن شما کمک زیادی کند و شما را از درگیری با بیماری‌های مزمن در امان نگهدارد.

4. جلوگیری از سرطان پروستات

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات موجود در تخمه کدو می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت پروستات داشته باشد. یکی از مواردی که به جلوگیری از سرطان پروستات کمک می‌کند، میزان بالا روی است که در تخم کدو به وفور یافت می‌شود. همچنین مصرف منظم آن ممکن است در کاهش خطر برخی از مشکلات مربوط به پروستات نقش داشته باشد.

5. بهبود کیفیت خواب

خواص تخم کدو گیاهینه

تخم کدو حاوی تریپتوفان، یک اسید آمینه مهم است که در تولید سروتونین و ملاتونین نقش دارد. این هورمون‌ها خلق و خو و خواب را تنظیم می‌کنند و تخم کدو نیز سرشار از این اسید آمینه مهم است به همین منظور تخم کدو یک میان‌وعده مفید است که منجر به خوابی آرام در شب می‌شود.

6. درمان عفونت‌های داخلی بدن

همانطور که گفتیم تخم کدو سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین E است که این موارد می‌توانند از التهابات بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و بیماری‌های مختلف جلوگیری کنند.

پس می‌توان گفت تخم کدو روش بسیار خوبی برای درمان عفونت‌های داخلی بدن می‌باشد.

7. سلامتی استخوان‌ها و مفاصل

یکی از منابع سرشار منیزیم تخمه کدو است که به شما در سلامتی استخوان ها و استحکام آنها کمک بسیار زیادی می‌کند.

با درمان گیاهی فشار خون بالا آشنا شوید!

8. کنترل قند خون

بیماران دیابتی می‌توانند در طبیعت راهکارهای بسیار زیادی را برای کنترل دیابت خود پیدا کنن. یکی از این راهکارها استفاده از این دانه‌های خوشمزه و پرخاصیت است.

مصرف صحیح تخم کدو برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند بسیار توصیه می‌شود.

9. افزایش احتمال بارداری

تخمه کدو تنبل منبع غنی روی است. محققان دریافته اند که 100 گرم دانه کدو تنبل حاوی 7.99 میلی گرم روی است.

مردان بالای 19 سال باید روزانه 11 میلی گرم روی مصرف کنند. این مقدار روی برای زنان 8 میلی گرم در روز است. سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که 80 درصد از زنان در سراسر جهان به اندازه کافی روی مصرف نمی کنند.

سطوح پایین روی در بدن، سطوح گردشی چندین هورمون مرتبط با شروع زایمان را تغییر می دهد. به همین دلیل است که متخصصان تغذیه توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری روی اضافی دریافت کنند تا نتایج سلامتی در دوران بارداری بهبود یابد. علاوه بر این، روی برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و پیشگیری از عفونت های رحمی بسیار مفید است. مشکلاتی که به طور بالقوه می توانند باعث زایمان زودرس شوند.

10. محافظت از چشم ها

تخمه کدو تنبل منبع خوبی از اسکوالن است، آنتی اکسیدانی شبیه بتاکاروتن.

اسکوالان در تمامی بافت‌های بدن شما یافت می‌شود و گفته می‌شود که در محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و سایر انواع اشعه‌های مضر ایفای نقش می‌کند.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که اسکوالن ممکن است نقش مهمی در سلامت شبکیه چشم داشته باشد.

مضرات تخم کدو

مضرات تخم کدو گیاهینه

درست است که تخم کدو یکی از پرخاصیت‌ترین مغزیجات در دسترس است اما همین خواص در صورت استفاده نادرست معایب بسیار زیادی را برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت.

1. کالری زیاد

در حالی که تخم کدو دارای مواد مغذی بسیار زیادی است، کالری زیادی نیز دارد.پس هنگام استفاده از آن به یاد داشته باشید که اگر در مصرف آن زیاده روی کنید، ممکن است این کالری اضافه به افزایش وزن شما منجر شود!

2. احتمال آلرژی

اگر جز افرادی هستید که به آجیل و مغزیجات حساسیت دارند، بهتر است قبل از استفاده از تخم کدو با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم کتوژنیک برای لاغر شدن

3. احتمال سنگ کلیه!

تخمه کدو حاوی اگزالات است که بمصرف زیاد آن می‌تواند به تشکیل سنگ کلیه در افراد مستعد کمک کند. کسانی که سابقه سنگ کلیه دارند باید میزان مصرف تخم کدو را کاهش دهند.

نحوه مصرف تخم کدو در رژیم غذایی

نحوه مصرف تخم کدو در رژیم غذایی گیاهینه

اکنون که مزایا و معایب تخم کدو را بررسی کرده‌ایم، بهتر است به نحوه مصرف تخم کدو و قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه مان بپردازیم:

  1. تخم کدو را با ترکیبی از آجیل، میوه‌های خشک و مقداری شکلات تلخ و خرما میل کنید یا آنها را مانند یک پروتئین بار خانگی و سالم آماده کرده و نوش جان کنی.
  2. استفاده از تخم کدو در سالاد یکی دیگر از روش‌های خلاقانه استفاده از این دانه خوشمزه است. تخم کدو را روی هر سالادی که درست می‌کنید بپاشید!
  3. هر روز صبح می‌توانید یک اسموتی صبحگاهی خوشمزه را با ترکیب شیر یا ماست، تخم کدو، خرما، موز، میوه‌های خشک، بادام زمینی و … آماده و میل کنید.
  4. تخم کدو یک گزینه بسیار مناسب برای تزیین کیک و دسرهای شماست. همچنین می‌توانید یک کیک کدو حلوایی خوشمزه درست کرده و روی آن را با تخم کدو تزئین کنید.

کلام آخر

نحوه مصرف تخمه کدو برای پروستات گیاهینه

گنجاندن تخمه کدو در رژیم غذایی شما می‌تواند سفری خوش طعم به سمت سلامتی بهتر باشد. با درک مزایا و معایب احتمالی، می‌توانید انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشید که با اهداف سلامتی شما همسو باشد.

از سلامت قلب گرفته تا جلوگیری از سرطان‌هایی مانند پروستات، این دانه های کوچک مزایای زیادی را ارائه می‌دهند که آنها را به یک مکمل ارزشمند برای بدن شما تبدیل می‌کند.

به یاد داشته باشید، اعتدال در مصرف یکی از کلیدی‌ترین فاکتورهای سلامتی است و مشاوره با یک متخصص تغذیه می‌تواند راهنمایی‌های شخصی بر اساس نیازهای سلامت فردی شما ارائه دهد.

شما چه روش‌هایی برای مصرف تخم کدو می‌شناسید؟!

منبع: healthline

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهام افکاری
الهام افکاری
4 ماه قبل

سلام و احترام به مجموعه خوب گیاهینه
اگر ممکن هست تخم کدو و تخم آفتابگردان پوست کنده رو به لیست فروش اضافه کنید
سپاس

Fateme amooshahi
مدیر
Fateme amooshahi
4 ماه قبل

سلام دوست عزیز اطلاع میدیم بهشون.