طرز تهیه چای سماق
طرز تهیه چای سماق
25 بهمن 1401
برنج ریزتو چیست؟
برنج ریزتو چیست؟
18 اسفند 1401

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

آخرین بروز رسانی 17 اسفند 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

برای تهیه یک عدس پلو مجلسی ابتدا لازم است که موادی که لازم دارید را با اندازه ­های مشخص تهیه کنید، که در ادامه برای شما آن را بیان خواهیم کرد؛ مواد لازم برای تهیه عدس پلو مجلسی برای 4 نفر:

برنج                                   3 پیمانه

عدس                                 2 پیمانه

گوشت چرخ ­کرده                 250 گرم

پیاز                                  2 عدد متوسط

کشمش                             4 قاشق غذاخوری

خلال­ پسته (اختیاری)            نصف فنجان

خرما (اختیاری)                    8 عدد

زعفران دم­‌شده                   به مقدار لازم

دارچین و زردچوبه               به مقدار لازم

کره و روغن                      به مقدار لازم

نمک و فلفل سیاه               به مقدار لازم

 مراحل تهیه عدس پلو مجلسی

  • در مرحله اول لازم است که برنج را با مقداری نمک به علاوه آب سرد، خیس کنیم. لازم به ذکر است که بدانید که برنج‌­های هندی و ایرانی کهنه، احتیاجی به خیساندن به مدت زیاد ندارد، ولی در صورتی که از برنج تازه ایرانی استفاده می­کنید باید آن را چند ساعت بخیسانید. همزمان نیز عدس را در کاسه­ای ریخته و در آن آب می­ریزیم، تا به اندازه دو بند انگشت بر روی عدس­ها، آب باشد، تا به این صورت نفخ عدس گرفته شود.
  • در مرحله بعدی عدس را آبکش می­کنیم و داخل یک قابلمه مناسب می­ریزیم. دو پیمانه آب نیز به آن اضافه می­کنیم و قابلمه را روی حرارت می­گذاریم تا عدس به مدت 35 تا 40 دقیقه بجوشید تا بپزد. بهتر است که بعد از 30 دقیقه عدس را چک کنید تا در صورتی که نرم شده بود از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
  • سپس در این مرحله 2 قاشق مربا­خوری نمک و 1 قاشق غذا­خوری کره را به قابلمه اضافه می­کنیم و سپس قابلمه را بر روی حرارت می­گذاریم و بعد از پختن کامل عدس، عدس را به قابلمه حاوی برنج اضافه می­کنیم. نکته ای که باید دقت کنید این است که در این مرحله پیش از اضافه کردن عدس به برنج باید، آب عدس را دور بریزید، چرا که آب عدس سبب بد رنگ شدن برنج می شود. در ادامه نیز اجازه می­‌دهیم تا آب داخل قابلمه کشیده شود.
  • پس از اینکه آب برنج کاملا روی حرارت کشیده شد، یک دم کنی روی قابلمه قرار می­دهیم و صبر می­کنیم تا عدس پلو به مدت 40 تا 50 دقیقه کاملا دم بکشد. در این زمان بهتر است که ادامه مواد عدس پلو را حاضر کنید؛ به این صورت که یکی از پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و داخل یک تابه مناسب می­ریزیم و روی حرارت می­گذاریم. پیاز را به خوبی تفت می­دهیم تا به رنگ طلایی درآید و سپس از تابه خارج می­کنیم و کناری می­گذاریم.
  • پیاز دیگر را نیز به شکل نگینی خرد می­کنیم و به همراه کمی روغن به همان تابه اضافه می­کنیم و به خوبی تفت می­دهیم تا پیاز سبک شود. سپس گوشت چرخ کرده را به علاوه مقداری زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه اضافه می­کنیم. گوشت را کمی تفت می­دهیم تا با پیاز و ادویه‌­ها ترکیب شود، در این مرحله درب تابه را می­‌گذاریم تا گوشت با حرارت ملایم، آب بیندازد و با همان آب بپزد. پس از اینکه گوشت به خوبی سرخ شد، مقداری زعفران دم کرده و نمک به آن اضافه می­کنیم.
  • سپس گوشت چرخ کرده که کاملا سرخ شده است را از تابه خارج می­کنیم. سپس کشمش را که از 20 دقیقه جلوتر درون آب خیسانده‌­ایم، را آبکش کرده و خشک می­کنیم و به همراه کمی روغن داخل تابه تفت می­دهیم تا براق و خوش رنگ شود، سپس از تابه خارج می­کنیم و در آخرین مرحله نیز خلال پسته را در تابه تفت می­دهیم تا براق شود و سپس آن را به کناری می­گذاریم.
  • در مرحله آخر وقتی که عدس پلو آماده شد، آن را داخل قابلمه به آرامی مخلوط می­کنیم و در صورتی که دوست داشته باشید غذایتان چرب­‌تر باشد، می‌­توانید کمی کره یا روغن به آن اضافه کنید و سپس در ظرف مناسب آن را سرو نمایید. تزئین عدس پلو به سلیقه خودتان است و می­توانید با پیاز داغ، کشمش، خلال پسته و یا گوشت چرخ کرده تزئین کنید.

نکته: طبع عدس پلو در طب سنتی سرد است و به همین خاطر مناسب است که در کنار آن، خرما هم سرو شود. اما نکته مهم‌تر که برای تهیه یک عدس پلو مجلسی خوشمزه به شما کمک می­کند این است که از عدس با کیفیت و مرغوب استفاده کنید تا غذایتان طعم عالی داشته باشد، از این رو شما می­توانید با مراجعه به سایت گیاهینه که یک فروشگاه اینترنتی فروش انواع عدس و ادویه‌­جات است، به صورت عمده عدس با­کیفیت و مرغوب تهیه کنید. با آرزوی بهترین­ها برای شما.

اطلاعات تماس

09134255340           03195010045

 

ثبت سفارش سریع محصولات گیاهینه

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها